Conversies bijhouden in Google Analytics
Dit is alweer het zesde en tevens laatste blogartikel in de serie over Google Analytics. Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je website, omdat je kunt meten en analyseren hoe je bezoekers zich gedragen. Op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. Dit laatste blogartikel vertelt je meer over die conversies.
Wat is conversie?
De definitie die Google geeft aan conversie is: “Een activiteit die hetzij online of offline is voltooid en die belangrijk is voor het succes van uw bedrijf”. Een voor de hand liggend voorbeeld is bijvoorbeeld een aankoop bij je bedrijf, in de winkel of in de webshop. Een ander voorbeeld van conversie is bijvoorbeeld een aanmelding voor je nieuwsbrief, dit heet dan doelconversie. Conversie kun je opsplitsen in een microconversie en een macrocoversie, de woorden spreken redelijk voor zich. Een microconversie is een tussenstap naar een hoger doel: de macroconversie. Om conversies te meten moet je eerst doelen instellen.
Hoe stel je een doel in?
Tip 1: Als je voor het bestemmingsdoel kiest is het belangrijk dat je de URL zonder domeinnaam ingeeft. Je URL begint dus altijd met een /.
Tip 2: Zorg dat je bedankpagina een unieke URL heeft en niet dezelfde URL als het formulier, anders registreert Google Analytics iedere bezoeker die het formulier start, maar misschien niet verstuurt.