Home/Actueel/Google analytics: gebruikers en sessies
Geplaatst op: 10 november 2020

Google analytics: gebruikers en sessies

 
Met Google analytics kun je zien hoeveel bezoekers er op je website komen en hoe lang ze op je site blijven. De bezoekers worden in Google analytics aangeduid met het aantal gebruikers. Een gebruiker is één unieke bezoeker. Het bezoek wordt in Google analytics aangeduid met een sessie. Een sessie is één bezoek aan je website. Dus als een gebruiker twee keer in één week (met hetzelfde apparaat) jouw website bezoekt, dan zijn dat twee sessies van één gebruiker. 


Inzicht

Wanneer je op Google analytics inlogt kun je op het ‘doelgroep overzicht’ zien hoeveel gebruikers en sessies bezoeken je in de afgelopen 30 dagen hebt gehad. Daar zit dus een verschil in omdat het aantal gebruikers het aantal unieke bezoekers op je site zijn die meerdere sessies gehad kunnen hebben. Als je deze statistieken maandelijks inziet kun je zien waar pieken in het aantal gebruikers en sessies zitten die mogelijk ook te herleiden zijn naar bijvoorbeeld nieuwe content op je website of social media uitingen. Daardoor krijg je steeds meer inzicht in wat wel en niet werkt.

Conversie

Je kunt ook zien op welke pagina’s de sessies geweest zijn. Daarmee krijg je zicht op de pagina’s die het beste bezocht worden. Daar kun je dan met het plaatsen van nieuwe content rekening mee houden, zowel inhoudelijk als waar je het neerzet. Om meer gebruikers te trekken kun je ook mooie call-to-actions op goed scorende pagina’s zetten, zoals invul- of contactformulieren. Op basis daarvan kun je dan in Google analytics bijhouden welke content tot conversie leidt, welk medium (laptop, mobiel, iPad) het meest converterende bezoek converteert en hoeveel pagina’s men gemiddeld bezoekt voordat men tot conversie overgaat.

Meten = weten

Daarnaast is het leuk om te zien waar jouw bezoekers vandaan komen. Dat kun je achterhalen door naar ‘Acquisitie’ te gaan en vervolgens op ‘Alle verwijzingen’ te klikken. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke invloed social media posts op je website bezoek hebben. Kijk daarvoor ook onder ‘Acquisitie’ en vervolgens op ‘Alle verkeer’. In het algemeen kun je zeggen dat een hoger aantal vaker terugkerende bezoekers meestal positief is. En dat wanneer deze getallen tegenvallen het belangrijk is je bezoekers een goede reden te geven om je site opnieuw te bezoeken. Met de inzichten die Google analytics je bieden kun je daar steeds beter in sturen.

Wil je meer weten over Google analytics of wil je ondersteuning daarbij? Neem dan contact met ons op.