Home / Actueel / Google Mijn Bedrijf optimaliseren door gebruik van Google Inzichten

Google Mijn Bedrijf optimaliseren door gebruik van Google Inzichten

De afgelopen weken zijn we al diep in Google Mijn Bedrijf gedoken en als het goed is heb je nu je account in orde, al je bedrijfsinformatie zoals openingstijden en diensten geplaatst en je post je blogartikelen en nieuwtjes. Mocht dit nog niet gelukt zijn, lees dan ons vorige blogartikel. Nu is het belangrijk om te weten, werkt Google Mijn Bedrijf ook positief voor jouw bedrijf? Dit kan je via je Google Analytics bekijken maar Google Mijn Bedrijf heeft hier ook een eigen tool voor, namelijk Google Inzichten. In dit blogartikel gaan we bekijken hoe Google inzichten werkt en hoe jij hier je voordeel uit kunt halen.

Hoe werkt Google Inzichten?

Google inzichten werkt in de basis hetzelfde als Google Analytics, maar je bekijkt nu niet de data van je website maar de data van hoeveel mensen jouw naam in google hebben opgezocht of waar de bezoeker je bedrijf bekeken op Google. Al deze informatie kun je per week, per maand of per kwartaal inzien. Het is belangrijk om deze informatie maandelijks te analyseren omdat je deze gegevens niet terug kan vinden in Google Analytics.

Google Inzichten kun je vinden door op Google Mijn Bedrijf in te loggen en in het linkermenu te klikken op Inzichten. In de Inzichten kun je verschillende informatie vinden zoals:

  • Welke zoekwoorden mensen hebben ingevuld om bij jouw bedrijf uit te komen. 
  • Hoe mensen zoeken naar jouw bedrijf (rechtstreeks, algemene zoekopdrachten en via je merknaam)
  • Waar mensen je bedrijf bekijken bijvoorbeeld via Google Maps of zoekresultaten
  • Welke actie de bezoeker heeft uitgevoerd nadat ze jouw bedrijf hebben gevonden zoals je website bezoeken, route opvragen of bellen. 
  • Hoe vaak je foto’s worden bekeken. 
  • Hoeveel mensen je hebben gebeld via je Google Mijn Bedrijf.

Hoe kun je jouw Google Mijn Bedrijf optimaliseren?

Door inzichtelijk te hebben wat binnen jouw Google Mijn Bedrijf goed scoort en wat niet kun je je Google Mijn Bedrijf optimaliseren. 

  • Voeg gedetailleerde en accurate informatie toe over jouw bedrijf en gebruik hierbij de juiste zoekwoorden. Op deze manier wordt je bij meer zoekopdrachten gevonden.
  • Houd je openingstijden up-to-date. Denk hierbij ook aan vakantiedagen of speciale dagen dat jouw bedrijf gesloten is.
  • Voeg foto’s toe van jouw producten, bedrijf, diensten, team enzovoort. Dit heeft een grote invloed op jouw plaats binnen de zoekresultaten. Daarnaast krijgen mensen dan beter een beeld bij het bedrijf en zullen ze het sneller herkennen.

Het is belangrijk om jouw Google Mijn Bedrijf te blijven optimaliseren op basis van de data van Google Inzichten om de vindbaarheid van je bedrijf te blijven vergroten. 


Heb je vragen over Google Mijn Bedrijf of over hoe je data binnen Google inzichten of Google analytics het beste kunt analyseren. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.