Home / Actueel / Google stopt met Universal Analytics. Dit is waarom je nu moet overstappen!

Google stopt met Universal Analytics.

Dit is waarom je nu al moet overstappen! 

Google Analytics is één van de belangrijkste tools om de prestaties van je website en het gedrag van je websitebezoekers te meten. Na een tijd van speculatie heeft Google bekend gemaakt dat ze gaan stoppen met het gebruik van Universal Analytics (UA). In dit artikel leggen we je uit waarom dit belangrijk is voor jou en waarom je zo snel mogelijk actie moet ondernemen om geen data te verliezen.

Vanaf 1 juli 2023 zal Google Universal Analytics niet meer te gebruiken zijn en zul je moeten overstappen naar Google Analytics 4 (GA4) om je website gegevens te blijven meten.



We horen je denken; Wat moet ik met deze informatie?

Het simpele antwoord is: Zo snel mogelijk overstappen naar Google Analytics 4 om geen data te verliezen. 

Het is verstandig om nu al Google Analytics 4 te laten draaien naast je huidige Google Universal Analytics. Dit zorgt ervoor dat je een jaar lang data hebt kunnen verzamelen in Google Analytics 4 op het moment dat Universal Analytics stop.

Uiteraard is het ook mogelijk om te wachten met overstappen tot juli 2023, maar dit zorgt ervoor dat je geen data-historie meer hebt en je dus geen idee hebt of je website beter of slechter presteert dan het jaar ervoor. 

Google stopt met Universal Analytics. Dit is waarom je nu al moet overstappen!


Waarom stopt Google met Universal Analytics? 

De belangrijkste reden van Google is dat Universal Analytics niet meer voldoet aan de behoeften en eisen van de gebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om je bezoekers te volgen over verschillende devices & platformen.

Op dit moment is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te zien dat je websitebezoeker is binnengekomen via Google Ads, daarna je applicatie heeft gedownload en via deze applicatie een aankoop heeft gedaan. De inzichten in dit soort handelingen zullen in GA4 wel beschikbaar zijn.


Dit soort handelingen worden er op mijn website niet gedaan dus voor mij is het niet relevant toch?

Dat is helaas niet het geval: Omdat Google volledig af wil van Universal Analytics wordt er vanaf juli 2023 geen data meer verzameld van je website als je niet bent overgestapt naar GA4. Wij adviseren echter om voor 1 juli 2022 al over te stappen, zodat je een jaar aan data hebt verzameld tegen de tijd dat Universal Analytics stopt.




De invloed van Google Analytics op Google Ads

Wanneer je gebruik maakt van Google Ads en deze hebt gekoppeld aan je Google Analytics worden de gegevens vanaf 1 juli 2023 niet meer doorgestuurd naar Google Ads.

Denk bijvoorbeeld aan de doelen die je hebt geïmporteerd in Google Ads, de doelgroep lijsten die je gebruikt vanuit Universal Analytics en eventuele andere site statistieken die je importeert in Google Ads. 

Om de conversiegegevens inzichtelijk te houden en dus je bod strategie te kunnen optimaliseren moet je je Google Ads koppelen met GA4. Vergeet dit dus niet wanneer je volledig overstapt naar GA4.

De invloed van Google Analytics op Google Ads



Oke, het is duidelijk; ik moet overstappen naar Google Analtyics 4. Wat nu?

Als je een beetje overweg kunt met Google Analytics is het niet heel ingewikkeld om een Google Analytics 4 property aan te maken. Bij het aanmaken van een GA4 koppelt Google deze automatisch aan je huidige Universal Analytics. Het instellen van de events en tags in GA4 kan echter wel wat ingewikkelder zijn maar hier helpen we je graag mee.

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen of hoe het werkt en kun je wel wat hulp gebruiken bij de overstap? Neem gerust contact op, we helpen je graag!