Is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap in Mobile-Shopping?
Instagram is tegenwoordig hét sociale medium, vooral onder jongeren. Het platform had echter nog een aantal beperkingen voor bedrijven en marketeers. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om een link in de tekst van je post te verwerken waardoor er altijd moet worden doorverwezen naar de link in de bio. Hier heeft Instagram inmiddels wat op bedacht: Instagram Shopping. Instagram Shopping is een handige nieuwe optie om producten te taggen in plaats van personen.
Facebook heeft al een tijd de mogelijkheid om een shop op te zetten met producten uit je webshop maar tot op heden was het niet mogelijk om deze feed te gebruiken voor het taggen van producten in je Instagram posts. Met de nieuwste update van Instagram is deze feed-koppeling tot stand gekomen, wat voor veel bedrijven en marketeers mogelijkheden met zich meebrengt.
Stap 1: Zakelijk account
Veel bedrijven maken op dit moment nog gebruik van een individueel Instagram en Facebook account. Hier zijn ze ooit mee begonnen en hebben hiermee een mooie hoeveelheid volgers opgebouwd. Nu is het tijd om je accounts om te zetten naar zakelijke accounts. Lees in de onderstaande linkjes hoe je dit doet.
Zakelijke Instagram-pagina
Zakelijke Facebook-pagina
Stap 2: Maak een Facebook-shop aan
Binnen je Facebook-pagina is het mogelijk om een shop te activeren. Zo kun je producten en collecties aanmaken waarbij je prijzen kunt bepalen, foto’s kunt uploaden en acties kunt activeren. Hierbij kun je een link maken naar de specifieke productpagina op je eigen webshop. Het is echter wel een vereiste dat de pagina waar je naartoe linkt en directe optie biedt om het producten te betalen.
Stap 3: Mobiele versie van je webshop
Instagram wordt vrijwel altijd bekeken vanaf een smartphone. Daarom is het belangrijk dat de productpagina’s waar je Instagram shopping feed naartoe linkt geschikt zijn voor mobiele apparaten. Wanneer het bestellen van het product niet makkelijk te regelen is op een smartphone zul je vele aankopen mislopen. Is je webshop nog niet geschikt voor mobiele apparaten? Het is verstandig om in dit geval met je webbouwer om tafel te gaan en je webshop mobielvriendelijk te (laten) maken.
Stef 4: Koppel je Instagram aan je Facebook-feed
Controleer in de appstore van je telefoon of je de laatste versie van Instagram hebt. Instagram Shopping is een nieuwe update van de app en is dus niet beschikbaar in oudere versies. Ga vervolgens in de ‘bedrijfsinstellingen’ van je account naar het kopje ‘winkelen’. Hier kun je producten toevoegen aan het Instagram account die je kunt taggen.
Stap 5: Activeer je winkel-tabblad
Instagram heeft een optie toegevoegd waarbij een winkel-tabblad wordt geactiveerd op je Instagram bedrijfsaccount. Hier wordt een overzicht geplaatst van al je foto’s waar linkjes naar producten in zitten. Dit kan er als volgt uitzien:
Stap 6: Meten is weten
Voordat Instagram Shopping werd uitgerold gaf Instagram je al de optie om allerlei statistieken van je bedrijfsprofiel in te zien. Met de komst van Instagram Shopping komen er een aantal statistieken bij. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak de producten in je afbeelding zijn bekeken en hoe vaak er op de betaallink is gedrukt. Op deze manier kun je nog beter meten wat succesvol is binnen je doelgroep en wat niet.
Is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap in mobile shopping?
Met de bovenstaande stappen kun je je bedrijf klaarstomen voor de volgende stap in mobile shopping. Om een zo goed mogelijk resultaat te halen, is het van groot belang dat je Instagram strategie aansluit bij je marketingstrategie. Op deze manier wordt er herkenbaarheid gecreëerd en ben jij klaar voor het nieuwe mobile shopping.
Heb je vragen over het inzetten van sociale media ter ondersteuning van je verkoop? Of wil je weten hoe je sociale media het beste in kan zetten voor jouw bedrijf? Neem contact op met één van onze adviseurs en we denken graag met u mee.