SEO tips: meta-description
Deel 3 in onze reeks met SEO-tips gaat over de meta-description (meta-omschrijving). Een goede meta-description helpt je om hoger in de zoekresultaten van Google te scoren. Een meta-description is de korte tekst van meestal een paar zinnen die je in de zoekresultaten ziet staan. Feitelijk een soort samenvatting van wat degene die zoekt op jouw website aan informatie kan vinden.
Zoekresultaten
Bij het optimaliseren van een tekst voor SEO wil je zo goed mogelijk aansluiten bij wat iemand zoekt. Hoe meer je biedt wat een gebruiker zoekt, hoe relevanter en waardevoller je bent. Het optimaliseren van een tekst begint bij de zogenaamde title-tag (ook wel SEO-titel genoemd) en de meta-description. Die zien bezoekers bij de zoekresultaten en bepalen voor een belangrijk deel of ze op jouw zoekresultaat klikken of niet. Mensen lezen geen hele lappen tekst, ze scannen een pagina of zoekresultaat razendsnel op koppen en titels en klikken dan het liefst zo snel mogelijk op een link (de meta-description dus).
Wat is een meta-description en waar bestaat ‘ie uit?
Bij de zoekresultaten in Google zie je per pagina een titel, url en een korte omschrijving. De meta-description is de korte omschrijving die je zelf kunt opgeven in het content management systeem (cms) dat je voor je website gebruikt. Als de omschrijving overeen komt met de inhoud van de pagina, dan neemt Google hem in 90% van de gevallen over.
Waar bestaat een goede meta-description uit?
- Een samenvatting van wat er op jouw website te lezen is.
- Je belangrijkste zoekterm.
- Maximaal 190 leestekens (liever nog korter).
- Prikkelend voor de lezer.
- Zet aan tot actie (doorklikken dus).
Verplaats je daarbij in je doelgroep en vraag je af of de inhoud voldoende aanspreekt om tot actie over te gaan, dus om op het zoekresultaat te klikken.
Wil je meer weten over hoe je de SEO optimaal voor jouw website optimaal inricht? Neem dan contact met ons op.