Social media tip #4: hashtags
Welkom bij onze blogserie met social media tips. In deze serie delen wij onze social media tips met jou, zodat jij social media (algoritmes) beter gaat begrijpen, je bereik gaat vergroten en meer interactie met je volgers gaat creëren. Onze vierde tip gaat over hashtag gebruik.
Hoe bepaal je welke hashtags je moet gebruiken?
Allereerst ga je jouw posts opdelen in groepen. Waar post jij regelmatig over? Kun je dat opdelen in drie of vier groepen? Als je dat hebt gedaan ga je per groep een hashtagset maken voor Instagram. Op Instagram kun je 30 hashtags gebruiken en dat ga je vanaf nu ook doen. Waarom zou je geen gebruik maken van deze handige tool om gratis meer bereik te creëren? Bedenk per groep ongeveer 27 vaste hashtags en kopieer die in je notities, zodat je ze altijd bij de hand hebt. Vervolgens verzin je er nog drie bij die over je specifieke post gaan tijdens het plaatsen.
Onze tip voor het maken van je hashtagset is om naar hashtags te kijken die vaak, maar niet te vaak worden gebruikt. Wordt een bepaalde hashtags meerdere keren per minuut gebruikt dan verdrinkt jouw post tussen alle andere berichten. Gebruikt daarom hashtags die tussen de 6.000 en 500.000 keer zijn gebruikt. Deze hashtags zijn populair genoeg dat er op wordt gezocht, maar niet te populair waardoor je nog steeds gevonden wordt. Voor Facebook wordt het gebruik van hashtags afgeraden, het bereik van berichten is over het algemeen groter zonder hashtags. Voor LinkedIn kun je wel hashtags gebruiken, maar een stuk minder. Het advies is om hier 2 tot 4 hashtags te gebruiken die over het bericht gaan dat je plaatst, niet over je bedrijf in het algemeen.