Home/Actueel/Wat is het bouncepercentage in Google Analytics?
Geplaatst op: 16 november 2020

Wat is het bouncepercentage in Google Analytics?

Dit is het tweede blogartikel van de serie over Google Analytics. Het meten en analyseren van de gegevens via Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je site. Je krijgt beter inzicht in het (klik)gedrag van je bezoekers en op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. Dit blogartikel gaat over het bouncepercentage.

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage van jouw website is eigenlijk heel simpel uit te leggen: het bestaat uit de bezoekers die slechts één interactie hebben met je website. Meestal is die interactie een bepaalde pagina die ze hebben bekeken, maar het kan bijvoorbeeld ook een video zijn. Alle sessies waarbij slechts één pagina wordt bekeken hebben een duur van 0 seconde in je Google Analytics overzicht, dat komt omdat er nooit een tweede pagina wordt geladen waarop de duur van de sessie kan worden gebaseerd. Dat betekent dus niet per se dat je bezoeker direct weer van je website is vertrokken.

Wat zegt het bouncepercentage eigenlijk?

Wat het bouncepercentage voor jouw website betekent is afhankelijk van KPI’s (Key Performance Indicators). Als een belangrijk KPI van jouw website is dat bezoekers meerdere pagina’s op je website bezoeken, dan is een hoog bouncepercentage niet goed. Als je het bouncepercentage echter vergelijkt met de paginawaarde van de betreffende pagina valt er al veel meer te zeggen over of het goed of slecht is. Stel dat je pagina een hoog bouncepercentage heeft, maar dat veel gebruikers ook op de CTA-knoppen (call-to-action) klikken dan levert die pagina alsnog een goede bijdrage aan je conversie. 

Blog- of nieuwspagina

Voor een blog- of nieuwspagina is het heel normaal om een hoog bouncepercentage te hebben. De meeste bezoekers van je blog- of nieuwspagina zijn daar om het gewenste artikel te bekijken en verlaten bijna altijd daarna je website weer. Ondanks dat het bouncepercentage hoog is op zo’n pagina houdt dat niet in dat het niet belangrijk is om zo’n pagina te hebben, dat is het namelijk wel. Je leest hier waarom.


Wat is de invloed van het bouncepercentage op je vindbaarheid?

Er wordt al een lange tijd gespeculeerd over of en op welke manier het bouncepercentage invloed heeft op je vindbaarheid en er zijn eigenlijk twee meningen ontstaan. De ene kant vindt dat het bouncepercentage wel invloed heeft op je vindbaarheid omdat je benadeeld wordt door Google als een bezoeker niet kan vinden op jouw website waar ze naar op zoek zijn en dus direct weer vertrekken. De andere kant schrijft dat een pagina ook als doel kan hebben dat er maar één pagina wordt bezocht, bijvoorbeeld omdat iemand alleen het telefoonnummer van je bedrijf zoekt en dat direct op je homepagina ziet en dus direct weer vertrekt en daar niet voor benadeeld zou moeten worden. Dan valt er ook nog iets te zeggen over websites die überhaupt geen gebruik maken van Google Analytics waardoor Google helemaal geen toegang heeft tot bouncepercentages. Die websites moeten ook goed gevonden kunnen worden in de zoekmachines. Over beide kanten valt iets te zeggen en zeker weten doen we het dus ook niet. Wil jij voor de zekerheid toch je bouncepercentage verbeteren? Gebruik dan ons stappenplan.


Nu je de basiskennis van het bouncepercentage hebt kun je ermee aan de slag. Wil je meer lezen over Google Analytics, bekijk dan eens onze vorige blog. Of kom over een week terug voor de volgende blog die gaat over welke apparaten jouw bezoekers het meeste gebruiken en op welke manier je daar handig gebruik van kunt maken.


Wil je ondersteuning bij je Google analytics? Neem dan contact met ons op.