8 tips voor een ijzersterke website
Geplaatst op 5 maart 2020

8 tips voor een ijzersterke website

Een website is niet een kwestie van eenmalig (laten) maken, maar een ‘work in progress’. En van bijblijven, want de online ontwikkelingen gaan razendsnel. Of het nou om de ‘look & feel’, de content of techniek gaat, u wilt er het optimale uithalen. We geven een aantal tips voor een ijzersterke site waar bezoekers als een magneet naartoe getrokken worden. 

1.     Een website is niet statisch. De Google zoekmachines kennen een hogere waarde toe aan websites met actuele informatie waar regelmatig nieuwe content te vinden is. Dus werk regelmatig uw agenda bij, plaats een nieuw artikel of blog, fris de boel eens op met nieuw beeldmateriaal en speel in op de laatste trends en ontwikkelingen in uw branche.

2.     Zorg voor een goede wisselwerking tussen site en social media. Zorg ervoor dat iedere post op een sociaal medium een ‘call to action’ heeft waarbij u doorverwijst naar uw website. Bijvoorbeeld: lees meer (link naar product/dienstenpagina, artikel of blog), meld je aan, vraag een vrijblijvend gesprek aan, neem contact op etc..

3.     Zorg voor een logische en heldere menu-structuur, bezoekers moeten steeds weten waar ze op de site zijn. Test het gewoon eens met mensen uit uw omgeving. U bent er zelf op een gegeven moment (lees)blind voor. U wilt weten hoe iemand die voor het eerst uw website bezoekt het ervaart. Dan zult u zien dat niet alles zo logisch is als u dacht.

4.     Mensen lezen geen lange lappen tekst. Zorg voor korte en bondige teksten en gebruik tussenkopjes met daarin regelmatig zoekwoorden waarop u gevonden wil worden.

5.     De teksten worden ondersteund door professioneel beeldmateriaal. U kunt stockfoto’s gebruiken, maar nog beter is het om zelf eens in de zoveel tijd een fotoshoot door een professioneel fotograaf te laten doen. Die beelden kunt u ook voor uw social media gebruiken.

6.     Zorg voor een sterke branding. Met uw branding, vaak een afgeleide van uw huisstijl, laat u zien wie u bent en waar u/uw bedrijf voor staat. Er zit bijvoorbeeld een hele psychologie achter kleuren en de gevoelens en associaties die ze oproepen. Bij binnenkomst op uw website moet dat plaatje meteen duidelijk zijn.

7.     Zorg voor een (technisch) goed contactformulier en denk ook na over de respons pagina die mensen te zien krijgen nadat ze de pagina met hun gegevens hebben ingevuld. Ook daar zijn talloze mogelijkheden voor in beeld en tekst. U wilt toch dat bezoekers uw site met een positief gevoel verlaten?

8.     In het algemeen wilt u technisch gezien een stabiele en veilige website hebben. Dat hangt onder andere af van het systeem waarin de site gebouwd is en de tools en/of plug-ins die erin draaien (een webshop is een stuk ingewikkelder dan een ‘gewone’ website). Hackers zijn bijvoorbeeld dol op WordPress, en ‘dol op’ is in dit geval natuurlijk niet positief.  


Professionele ondersteuning

Komt u er zelf niet uit of hebt u hulp nodig? Nubium biedt op al deze onderwerpen professionele ondersteuning. Van het compleet bouwen van een website tot aan een restyling, we helpen u graag: contactformulier