Bedankpagina, vaak een gemiste kans
Geplaatst op 19 maart 2020

Bedankpagina, vaak een gemiste kans

Op het moment dat een bezoeker van uw website met behulp van een online formulier persoonlijke gegevens invult is die bezoeker een serieus belangstellende of klant geworden. Na het invullen van de gegevens is de afsluitende stap dan een bedankpagina. In de praktijk is dit laatste contactmoment vaak een ondergeschoven kindje. Meestal bestaat een bedankpagina uit niet meer dan een standaard tekst als: ‘Bedankt voor uw aanvraag/aankoop. We zullen uw order binnen .. uur versturen/uw aanvraag binnen .. werkdagen afhandelen. Wat ons betreft een gemiste kans, want een persoonlijke en leuke bedankpagina zorgt ervoor dat de bezoeker uw site met een positief gevoel verlaat en vergroot de kans dat ‘ie ook nog een keer terugkomt.  

Persoonlijke bedankpagina

Organisaties die online business serieus nemen doen er tegenwoordig alles aan om de klant zoveel mogelijk op een persoonlijke wijze te benaderen en aan te spreken. Dit is hét moment om uw klanten te laten merken dat u blij met ze bent en aan u te binden. En u wilt ze de bevestiging geven dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. We hebben een paar tips voor een efficiënte en toffe bedankpagina:

Service bieden

Een klant wil na de aankoop of aanvraag vaak nog bepaalde zaken checken over bijvoorbeeld de levertijd en voorwaarden. Zorg daarom dat de FAQ wordt getoond op de bedankpagina. Of leg, zoals Coolblue dat doet, in een video uit wat er na de bestelling gebeurt.  

Goed gevoel/beleving

Een bedankpagina moet er in ieder geval professioneel en verzorgd uitzien. Daarnaast kunt u allerlei elementen toevoegen zoals een leuke animatie, een mooie foto, een inspirerende quote, een review van een klant of een vleugje humor. Let er wel op dat het past bij de uitstraling en aard van uw bedrijf.

Delen

Zorg ervoor dat de bedankpagina de mogelijkheid bevat om de aankoop of ervaring te delen. Gebruik hiervoor de social share-buttons naar de social media die u gebruikt.

Iets extra’s

Bied de klant iets extra’s als dank voor zijn/haar aankoop of aanvraag. Bijvoorbeeld een vriendelijk bedankje, een korting op de volgende aankoop, een actie of gratis download.

Ga gewoon voor jezelf ook eens na waar je blij van wordt als je ergens iets online koopt of aanvraagt. Dat kunnen ook kleine dingetjes zijn als een vriendelijke ‘tone of voice’ in de teksten of een grappige pop-up. En heb je hulp nodig, zowel technisch als qua content, neem dan contact met ons op.