De interne nieuwsbrief
Geplaatst op 31 juli 2019

Hoe informeer jij je medewerkers? Houd je ze überhaupt wel op de hoogte?

Een veelgehoord verschijnsel is dat medewerkers van een bedrijf geen idee hebben wat er allemaal binnen hun organisatie gaande is. Ze doen hun werk, en wat de "hoge heren" allemaal uitdenken of wat er op andere afdelingen gebeurd staat veelal ver van hun bed. Zelfs bij kleine organisaties van 5-10 medewerkers speelt dit en zeker als er ook nog parttimers werkzaam zijn.

Mijn stelling is dat het van wezenlijk belang is om je mensen te betrekken. Laat ze weten wat je doet en waarom je dat doet. Vraag je mensen wat zij vinden, of vraag meedenken of meewerken in een pilot. Er zijn zoveel onderwerpen die je je mensen moet vertellen! Dat geeft betrokkenheid en motiveert.

Ach, dit heb je vast wel eens vaker gehoord, maar hoe doe je dat?

De digitale nieuwsbrief

Ik adviseer mijn klanten om periodiek intern een eenvoudige digitale nieuwsbrief te sturen. Dat kan bijvoorbeeld in een mailprogramma zoals MailChimp die tot 2000 email adressen en 12.000 verzendingen per maand gratis is. Je hebt geen toestemming nodig om de zakelijke e-mail adressen te gebruiken. Je kunt een eenvoudige template maken en vervolgens upload je e-mail adressen. Allemaal niet zo spannend. Vervolgens kies je per nieuwsbrief 2 of maximaal 3 thema's die actueel zijn. Dat kan over productontwikkeling zijn, maar ook over je marketing acties, functie-wijzigingen, vacatures of andere onderwerpen die echt relevant zijn voor je organisatie. In de nieuwsbrief kun je tal van "Call To Actions" zetten. Dit is bijvoorbeeld een verwijzing naar een nieuw onderdeel van de corporate website, of een inschrijfformulier met de vraag wie het jaarlijkse personeelsfeest wil organiseren of een mogelijkheid om een bericht te delen op sociale netwerken. In ieder geval is het doel: informeer! Een handige analyse geeft je vervolgens inzicht over hoe vaak en door wie de nieuwsbrief gelezen is. 

Nieuwsbrieven als onderdeel van je online marketing strategie:

Het gebruik en oefenen met interne nieuwsbrieven is een mooi opstapje om ook je bestaande relaties te informeren met voor hen relevante informatie. Ik hoor nog regelmatig dat nieuwsbrieven geen onderdeel zijn van de online marketing strategie. Een gemiste kans! Meer over het inzetten van digitale nieuwsbrieven in een volgend blog.

Heb je vragen of ondersteuning nodig, dan weet je me vast wel te vinden.

Erwin Duinkerken, Nubium Enschede


"Het sturen van de digitale nieuwsbrieven naar onze medewerker was voor ons een uitkomst. Wij werken als Schilderbedrijf uit Twente ook landelijk en zo informeren we onze medewerkers in het land waar we mee bezig zijn. Bijvoorbeeld over nieuwe opdrachtgevers of nieuwe marketing campagnes en acties. Nubium hielp ons hier goed mee op weg"

Henk Bonke Directeur Schildersbedrijf Bonke & Zn.