Nubium blog IOS
Geplaatst op 2 maart 2021

De nieuwe Apple iOS 14-update en wat die voor jou betekent


Een tijdje geleden is een nieuwe update van Apple iOS gereleased en daar is nogal wat ophef over ontstaan. Deze nieuwe update gaat namelijk impact hebben op advertenties op Facebook en Instagram. Wij leggen je uit wat er precies gaat veranderen.

Toestemming om tracking te mogen gebruiken

In juni 2020 heeft Apple aangekondigd dat alle gebruikers van de App Store toestemming wordt gevraagd om data die verstuurd wordt te mogen analyseren. Dat houdt in dat gebruikers via een pop-up toestemming moeten geven om tracking van apps toe te staan. 

Vooral voor marketeers, die adverteren op bijvoorbeeld Facebook, is dat een enorm probleem. Als gebruikers namelijk aangeven in de pop-up dat ze geen toestemming geven voor tracking dan zal het volledig meten van resultaten van je Facebook advertenties niet meer mogelijk zijn. Facebook vond dit nieuws niet al te leuk zoals je kunt begrijpen. Dit heeft zelfs tot een wereldwijde rel tussen Facebook en Apple gezorgd, wat resulteerde in advertenties in kranten waarin Apple werd opgeroepen om terug te komen op de beslissing. Vooral small business owners die veel baat hebben bij goede advertentie tracking roepen Apple op om de small businesses niet op deze manier kapot te maken. Zonder succes. 

Wat zijn de gevolgen? 

Naast Facebook zal deze update invloed hebben op alle platformen waar je kunt adverteren, bijvoorbeeld Snapchat, TikTok, Instagram en LinkedIn. Als je adverteert via een van deze platformen zul je dus voor een andere manier van tracking moeten zorgen. Een ander gevolg van deze update is dat al deze platformen steeds minder data ontvangen waardoor ook organische content minder goed zal worden ontvangen. Waarom? Minder data zorgt ervoor dat de artificial intelligence steeds minder goed kan inschatten welk persoon welke interesses heeft. Het voorspellen van leuke berichten wordt daardoor moeilijk en op den duur kan dat ervoor zorgen dat gebruikers de app steeds minder leuk vinden en minder gaan gebruiken. 

Wat kun je doen? 

Er is helaas nog niet heel veel bekend over wat deze toestemming precies gaat inhouden en wanneer dit wordt doorgevoerd. Toch kun je beter goed voorbereid zijn en alvast via back-up tracking data gaan verzamelen. Facebook heeft daar zelf een aantal handige tools voor:

  • Facebook conversie API. Dit is een alternatief voor de Facebook Pixel. Het verschil is dat de API niet vanuit je browser werkt maar vanuit je eigen server, waardoor je niet langer afhankelijk bent van cookies. Deze API zorgt ervoor dat Facebook data ontvangt waardoor je advertenties weer kunnen worden geoptimaliseerd. 

    LET OP: als je op deze manier data gaat delen met Facebook is het belangrijk dat je dat in je privacy policy meldt. Daarnaast moet in je cookiemelding staan welke data je deelt met Facebook en moet je ervoor zorgen dat je alleen de data deelt waar de bezoekers in de cookies toestemming voor hebben gegeven.

  • Verifieer je domein bij Facebook. Als je dit doet dan weet Facebook welk domein bij je bedrijfsmanager hoort. Ga naar jouw bedrijfsmanager, klik op merkveiligheid en kies voor domeinen. Hier voeg je je domein toe en kun je hem vervolgens verifiëren.
      
  • Verdiep je in tracking tools van externe bedrijven en ga op zoek naar alternatieven om conversie te meten. Gebruik bijvoorbeeld landingspagina’s per campagne zodat je in Google Analytics data kunt verzamelen. Of gebruik maillijsten met tags waarbij je kunt zien welke gebruiker via welke campagne is ingeschreven zodat je weet welke interesses hij/zij heeft. 

Maak jij op dit moment gebruik van advertenties op social media en kun je wel wat hulp gebruiken bij het goed instellen van de tracking? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.