Drie marketingtrends die je niet mag missen

Drie marketingtrends die je niet mag missen
Geplaatst op 28 maart 2019

Voor een ondernemer is het belangrijk om de hoogte te zijn van nieuwste marketing trends. Soms is het lastig om trends bij te houden en welke er allemaal zijn. Vandaag drie trends die je niet mag missen in 2019.


Trend 1 Gepersonaliseerd adverteren

Veel ondernemers denken dat het allemaal om de data gaat die jij jouw klanten levert. Hoe meer data, hoe beter. Echter is dit niet het geval. Consumenten vinden persoonlijke aanbeveling veel belangrijker dan de data die ze daadwerkelijk ontvangen. Persoonlijke aanbevelingen zijn niet een geheel nieuwe trend maar worden wel steeds belangrijker. De technologie zal in 2019 gepersonaliseerde aanbeveling beter en nauwkeuriger maken dan ooit tevoren.

Kunstmatige intelligentie-algoritmen maken het mogelijk om gepersonaliseerde inhoud te geven aan de consument. Een goed voorbeeld hiervan zijn de persoonlijke advertenties van Netflix. Iedere Netflix gebruikt kent het wel, de advertentie met aanbevelingen voor jou op basis van films en series die je hebt bekeken. En wat blijkt? Het is nog eens veel gemakkelijker ook want je hebt meteen de films en series in de charme waar jij van houdt.

Dus op basis van je vorige activiteiten bepaald Netflix hoe ze bij jou gaan adverteren.

Ongerichte massacommunicatie is uit en personalisatie is de nieuwe trend. Toch blijft het wel lastig om te zorgen dat je digitale technologie echt persoonlijk wordt. Een mooi voorbeeld is Coolblue. Elke bezoeker op de website en elk ontvangen mailtje staat vol met persoonlijke, grappige begroetingen. Op deze manier heeft de klant het gevoel dat ze worden aangesproken door echte mensen.

Bestel jij een wasmachine bij Coolblue? Dan belt Coolblue jou persoonlijk op vlak voor de levering, met de melding dat die bijna bij jou is. Ook deze kleine dingen maken deel uit van een meer persoonlijke ervaring.


Trend 2 Phygital

Phygital? Nee je leest het niet verkeerd. Phygital is een combinatie van offline en online, namelijk digital + physical. Een opkomende trend die door veel ondernemers over het hoofd wordt gezien omdat de focus grotendeels op online gebied ligt.

Hoe gaat zo’n combinatie van offline en online in de praktijk? Een voorbeeld hiervan is een digitale etalage display. Stel je voor, je staat in een kleding winkel en wilt kleren passen. Je gaat voor een display staan en kan zien hoe het kledingstuk eruit komt te zien.

Een ander voorbeeld: Bij de Starbucks kun je een bestelling plaatsen in de app en deze 5 minuten later ophalen aan de kassa. Disney werkt al jarenlang aan een systeem waardoor de figuren die rondlopen in Disney World, de naam weten van de kinderen die ze tegenkomen. Zo kan Mickey of Donald ze persoonlijk begroeten.

Natuurlijk is dit niet voor elke ondernemer een mogelijkheid omdat dit aardig wat budget vraagt. Maar het combineren van de offline en online wereld hoeft niet veel geld te kosten. Dit kan bijvoorbeeld al door middel van een live verslag die jij doet op Instagram of Facebook van jouw evenement.


Trend 3 Influencer marketing

Steeds meer bedrijven maken gebruik van influencer marketing en deze trend zal in 2019 zeker voortgezet worden. We zien dan ook dat marketing gericht op radio en tv lang niet meer zo effectief is als vroeger. De komst van bijvoorbeeld YouTube en Instagram is veel populairder en effectiever. Daarom is het belangrijk om je te focussen op de plaatsen waar je publiek veel tijd doorbrengt, namelijk online en vaak op social media.

Daarom kiezen er steeds meer bedrijven om gebruik te maken van influencer marketing. Bedrijven experimenteren door gebruik te maken van bloggers, vloggers, Youtubers, Instagrammers, Snapchatters of Twitteraars. Dit kan op elk gebied zijn, van kapsalons tot aan campings, voor iedere ondernemer is het inmiddels relevante strategie.

Influencers, vooral de jonge generatie, hebben veel volgers op social media kanalen. Doordat ze ‘onafhankelijk’ zijn en niet bij een bedrijf horen worden ze vertrouwd en vooral leuk gevonden door hun publiek. Dus als je er voor kan zorgen dat jouw product of dienst bijvoorbeeld voorbij komt in een vlog, dan heeft dit een positieve invloed op hun volgers.


Bron: https://www.sprout.nl/