Grip op je content
Geplaatst op 23 juli 2020

Grip op je content

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Een contentkalender is een kalender waarin je informatie opneemt over de verspreiding van je content. In een contentkalender kun je aangeven wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat verspreiden. Daarnaast kun je aangeven wie in je team verantwoordelijk is voor het maken van de content en wat de status ervan is. Content is inhoud voor je (social) media marketing: social media posts (op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram), foto’s, video’s, links, infographics, nieuwsberichten. Hoe een contentkalender werkt lees je in onze nieuwe blog.

Met een contentkalender werk je efficiënter en bespaar je tijd (en stress). Bovendien kun je de berichten beter op elkaar afstemmen. Contentkalenders zijn er in alle soorten en maten. Als je via Google zoekt vind je er talloze die je vaak gratis kunt downloaden. Voor het vullen van de contentkalender hebben we de volgende tips:

  • Maak een contentplanning telkens voor een half jaar.
  • Begin met het invullen van alle belangrijke evenementen en activiteiten van jouw bedrijf (congressen, productlanceringen, open dagen, jubilea, etc.)
  • Vul de vakanties, feestdagen in en de bijzondere dagen van het jaar (De Dag van…) die voor jouw bedrijf relevant zijn. Check daarvoor de inhaakkalender van het betreffende jaar (Google op inhaakkalender). Dit zijn gelegenheden om met jouw content op in te haken. Uiteraard alleen als het aansluit op de aard van jouw bedrijf en als je een leuke aanleiding ervoor ziet.
  • Zoom vervolgens steeds in op de komende 2 weken waarvoor je de contentkalender dan specifiek gaat invullen. Zorg voor een balans tussen zakelijk en persoonlijk/grappig/actueel.
  • Vul in voor welk medium de content gemaakt moet worden (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, …).
  • Wijs de verschillende items toe aan degenen die de content moeten maken.
  • Laat altijd wat ruimte voor spontaniteit en actualiteit.

Tot slot: registreer wat wel en wat niet werkt. Volg de statistieken en noteer maandelijks de bereik- en engagementcijfers. Maak daarvan een uitdraai en evalueer de cijfers met je team en/of management. Op basis daarvan maak je de planning voor het vervolg.

 Hulp nodig? Nubium biedt diverse diensten op het gebied van online marketing en social media.