Het beste marketing bedrijf van Nederland

Het beste marketing bedrijf van Nederland
Geplaatst op 8 april 2019

Op 26 maart is Bol.com in Amsterdam uitgeroepen tot Beste Marketingbedrijf van Nederland, gebaseerd op de marketinginspanningen van 2018. In dit artikel vertellen wij meer over de winnaar van de Dutch Marketing Awards.


Hoe werken de Dutch Marketing Awards?

De Dutch Marketing Awards worden toegekend op basis van de verrichtingen in het voorgaande kalenderjaar, in dit geval 2018. De jury kijkt daarbij naar marketing verrichtingen en een goed herkenbare strategie die als ‘marketing’ kan worden gezien.

Er wordt een lijst opgesteld met de genomineerde partijen, op basis van de award-criteria. Hierna volgt een shortlist, bedrijven die hierop staan moeten een formulier met stevige vragen over de criteria invullen. Hieruit wordt een top 3 samengesteld en vervolgens wordt door de jury een winnaar bepaald.


Waarom heeft Bol.com gewonnen?

Bol.com won volgens het rapport omdat marketing binnen de organisatie al jaren een duidelijke, leidende rol heeft bij het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. Bol.com wordt door anderen als voorbeeld gezien en merkbeleving kan een koopmotief zijn.

De complete aanpak van alle activiteiten van Bol.com, inclusief de marketing, zorgt ervoor dat Bol.com een absolute marktleider is.

Het marketingteam van Bol.com heeft de afgelopen jaren veel succesvolle innovaties doorgevoerd. Bol.com draagt bij aan de promotie van het marketingvak doordat het marketingvisie actief uitdraagt en kennis deelt, met als doel kennis te vermenigvuldigen.

Bol.com bestaat inmiddels al twintig jaar, en maakte een transformatie door van een online boekenwinkel naar een volwassen e-commerce platform met 7,8 miljoen klanten, 2 miljoen bezoekers per dag die kunnen kiezen uit 17 miljoen artikelen. In 2018 lanceerde het een nieuwe positionering vanuit de belofte 'de winkel van ons allemaal'.


De vakjury

De jury licht: "Met het inzicht 'wij begrijpen Nederland' speelt het merk slim in op herkenbare Nederlandse situaties waar met humor een oplossing wordt geboden aan klanten. De jury oordeelde dat marketing voor Bol.com al jaren een duidelijke, leidende rol speelt in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering en riep het dus uit tot Beste Marketingbedrijf van Nederland."


Bol.com op social media

Bol.com is dus ook op het marketing gebied een groot voorbeeld voor veel bedrijven in Nederland. Op social media blijft Bol.com zeker niet achter. Ze zijn erg actief en spelen in op actuele gebeurtenissen. Hiermee verbeteren ze hun merkbeleving, wat uiteindelijk een koopmotief kan zijn. Hieronder een voorbeeld.


Bol.com speelt in op actuele trends en gebeurtenissen. Zo vinden veel mensen het seizoen van Temptation Island niet leuk en reageert Bol.com hier op een leuke manier op. (Facebook Bol.com)

Niet alleen de posts van Bol.com zijn actueel maar ook reageren ze (bijna) altijd op alle reacties op hun Facebook, zoals in het voorbeeld hieronder.


Bron: www.nima.nl en www.marketingfacts.nl