Instagram zonder likes

Instagram zonder likes
Geplaatst op 11 juni 2019

Instagram kondigt een grote verandering aan, namelijk het aantal likes van foto’s en video’s worden verborgen. In Canada zijn ze gestart met een test. Instagrammers zelf kunnen het aantal likes nog wel zien maar hun volgers niet meer. In dit artikel vertellen wij alles over de nieuwe update van Instagram.

Een woordvoerder van Instagram geeft als reden van de verandering: “We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get". Dit wilt zeggen dat volgers zich meer gaan richten op wat er gedeeld wordt en niet op hoeveel likes een influencer krijgt. De verandering binnen Instagram zal flink wennen worden voor influencers. Zij meten namelijk hun populariteit ondere andere af aan het aantal likes dat ze krijgen. Hieronder hebben we een opsomming wat de update van Instagram teweeg brengt als je met influencers werkt.


1 Het engagement percentage klopt niet meer

De kwaliteit van een influencer wordt bepaalt met het engagement percentage. Deze formule werkt als volgt: (likes per post + reacties per post) / aantal volgers x 100 = engagement percentage. In deze formule wordt het aantal likes meegerekend. Door de nieuwe update is het dus niet meer mogelijk om het engagement percentage van de influencer te berekenen, tenzij de influencer het aantal likes laat zien met een screenshot.


2 Het aantal likes niet meer representatief

Door het verdwijnen van het aantal likes, bestaat de kans dat het aantal likes niet meer representatief worden. Het like gedrag van mensen zou namelijk veranderen wanneer hun like niet meer openbaar is. Influencers willen echter wel interactie houden met hun volgers, dus de kans is groot dat reacties een stuk belangrijker gaan worden.


3. Meer Instapods en reacties kopen

Een Instapod is een groepschat met influencers die zo snel mogelijk onder content van elkaar reageren. Dit doen ze om zo het algoritme van Instagram te omzeilen. Door dit te doen ziet Instagram hun content als interessant en wordt de content aan meer volgers getoond. De kans is dus groot dat Instapods steeds actiever en belangrijker gaan worden voor influencers.

Ook zullen er waarschijnlijk maar reacties worden gekocht. Momenteel worden er ook al reacties gekocht, maar hoe belangrijker de reacties worden hoe meer reacties er gekocht zullen worden.


Wat vinden Influencers?

Onfluence, een influencer marketing bureau, heeft een poll gehouden om erachter te komen wat influencers zelf van de verandering vinden. Uit de poll komt dat de meeste influencers positief achter de verandering staan. Van de respondenten heeft namelijk 81% gestemd op ‘chil’, ten opzichte van 19% met ‘liever niet’. Een greep uit de reacties:

"Ik heb vroeger wel eens berichten verwijderd waarvan ik vond dat ze niet genoeg likes kregen. Wanneer deze test door zou gaan, zal ik mij denk ik vrijer voelen. Ook vind ik het fijn dat er hierdoor minder sociale druk is."

"Doordat ik veel interactie heb met mijn volgers, krijg ik regelmatig verzoeken voor leuke samenwerkingen. Ik ben bang dat ik hierdoor minder opval."



Bron: https://onfluence.nl/ (Lora Stokkel) en https://www.marketingfacts.nl