Is Google nog de belangrijkste zoekmachine?

Is Google nog de belangrijkste zoekmachine?
Geplaatst op 4 maart 2019

Iedereen kent Google natuurlijk als een van de grootste, misschien wel de grootste, zoekmachine. Je denkt er misschien niet over na maar YouTube is tegenwoordig op sommige vlakken een veel belangrijkere zoekmachine dan Google. Veel bedrijven missen een (actieve) YouTube strategie. Hieronder drie tips voor een goede YouTube strategie.

1. Maak en upload zo veel mogelijk goede video’s

Wist je dat gebruikers van YouTube gemiddeld 40 minuten per dag actief zijn? Het gaat niet alleen om entertainment maar ook video’s van bedrijven worden veel bekeken. YouTube biedt een bedrijf veel verschillende mogelijkheden. Denk hierbij aan een uitlegvideo, productintroducties of specificaties, video tutorials en veranderingen van oude handleidingen op papier. Ook kan dit een leuke manier zijn om je bedrijf en/of je collega’s te introduceren. Zo heeft de doelgroep een direct een beeld van jouw bedrijf.

Denk hierbij aan de lengte die je de video’s geeft. Ze moeten niet te lang zijn maar zorg er wel voor dat je je boodschap over kan brengen. Duurt de video gemiddeld wat langer? Zorg dan dat het voor de kijker interessant blijft om te kijken. Belangrijk is dat je de kijker meteen vangt in de eerste tien seconden van je video.

Zorg er ook voor dat je video van een goede kwaliteit is. Gebruik nieuwe videotechnieken om op te vallen en probeer bijvoorbeeld eens 3D animatie of 360-graden opnames.

 

2. Zorg dat je video’s gevonden worden

Goede video’s uploaden is een goed begin maar dit is niet genoeg om daadwerkelijk gevonden te worden. Het klinkt logisch maar er zijn nog steeds veel video’s die worden geplaatst maar bijna niet gevonden worden. Het is daarom belangrijk om ook de metadata goed op orde te hebben. Door het goed invullen van de titel, omschrijving en trefwoorden kan je video gevonden worden. Om nog beter gevonden te worden is het ook aan te raden om via YouTube zelf ondertiteling toe te voegen. Dit helpt YouTube om je video’s beter te begrijpen en je doelgroep te bereiken.

Kijk eens of je video’s kan splitsen in meerdere delen en uploadt deze apart. Een simpele truc die een potentie heeft om je bereik enorm te vergroten. Zo heb je meer video’s online en kan je de metadata verder specificeren.

Groepeer je video’s in afspeellijsten. Zo kunnen kijkers gemakkelijk doorkijken en blijven ze in jouw video’s hangen.


3. Zet de kijkers om in klanten

Nu de kijkers de video bekeken hebben wil je zo natuurlijk ook doorleiden naar je website of je product. Zorg ervoor dat de kijker zo laagdrempelig mogelijk naar je website kan doorklikken. Zet daarom links naar je website en ook andere contactgeven in de omschrijven van je uploads.

Ook handig om te gebruik zijn de tools van YouTube zelf. Je kan in de video’s interacties tools toevoegen die het doorlinken naar de website gemakkelijker maken. Deze zijn aan het eind van de video. Zorg daarom voor genoeg uitlooptijd zodat de kijker voldoende tijd heeft om naar jouw volgende video of je website door te klikken.

Bron: https://www.emerce.nl/