Juist nu: nieuwsbrieven
Geplaatst op 9 april 2020

Juist nu: nieuwsbrieven

In deze Corona tijden is het belangrijk om met uw klanten in contact te blijven. Om ze te laten weten hoe uw bedrijf momenteel werkt en ook om ze een beetje te inspireren en een hart onder de riem te steken. Een middel dat daarvoor zeer geschikt is, is de ‘good old’ nieuwsbrief. Digitale nieuwsbrieven zijn nog steeds een uitstekend middel om klanten direct te benaderen. We hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet voor het maken van een relevante nieuwsbrief.  

Veel mensen werken nu vanuit huis en kunnen zich niet de hele dag op hun werk concentreren. De social media en mailboxen worden regelmatig gecheckt. Een uitgelezen moment dus om een nieuwsbrief te versturen. Waar moet u op letten?

 

Voor wat betreft de content:

-Zorg voor korte teksten met prikkelende koppen. Als u meer informatie kwijt wilt maak dan een link naar uw website waar de volledige tekst staat. Dat zorgt meteen voor meer bezoekers op uw website die wellicht ook nog andere pagina’s gaan checken.

-Zorg voor een variatie in onderwerpen. Denk een beetje aan de opbouw van een tijdschrift: diensten en producten wisselt u af met inside informatie over het bedrijf (medewerkers, een kijkje achter de schermen…), een mooie foto, leuke quote, agenda, activiteiten, nieuwe ontwikkelingen in de branche, een actualiteit waarop u kunt inspelen, etc..

-Laat de spelling door iemand checken. Taalfouten zijn een absolute no-go!

-Gebruik foto’s en illustraties bij de teksten: let er daarbij wel op dat het rechtenvrije foto’s zijn.

-Gebruik korte zinnen en zet de belangrijkste boodschap meteen aan het begin.

-Plaats links naar uw website als dat een relevante doorverwijzing is (diensten, producten, aanmeldpagina, agenda, contact opnemen). Zo maakt u een mooie mix tussen nieuwsbrief en website.

 

Qua techniek:

-Verstuur de nieuwsbrief via een betrouwbaar mailingprogramma. Mailchimp is waarschijnlijk het bekendst, maar er zijn meer mogelijkheden.

-Zorg ervoor dat de nieuwsbrief er ook op een mobiele telefoon duidelijk en aantrekkelijk uitziet. Heel veel mensen openen hun mail op hun mobiel.

-Via welk programma u uw nieuwsbrief ook verstuurt u bent wettelijk verplicht om onderaan de brief de mogelijkheid tot uitschrijven te bieden. Dat moet ook met 1 klik realiseerbaar zijn.

-De e-mail adressen naar wie u de brief verstuurt moeten volgens de AVG regels verkregen zijn.

 

Tot slot:

-Voordat u de nieuwsbrief verstuurt, stuur altijd eerst een testversie naar uzelf en een collega. Ziet alles er goed uit? Werken alle links?

-Verstuur de nieuwsbrief op een gunstig moment. Er zijn allerlei onderzoeken naar de beste dag en het beste tijdstip waarop u een nieuwsbrief kunt versturen. Op dinsdag en donderdag worden bijvoorbeeld de meeste nieuwsbrieven verstuurd, maar dat kan ook juist een reden zijn om een andere dag te kiezen. De beste tijdstippen zijn rond 10.00 uur ’s ochtends, rond de lunch en aan het eind van de middag.

-Check of u aan de privacy regels voldoet. Daarover gaat trouwens ook onze volgende blog. Dus houd die in de gaten.

 

Hulp nodig bij het opzetten van een nieuwsbrief als onderdeel van uw online marketing? Neem dan contact met ons op: