Leer je bezoekers kennen met Google Analytics
Geplaatst op 3 november 2020

Leer je bezoekers kennen met Google analytics

De komende weken gaan we je meer vertellen over Google Analytics: wat het precies is en hoe het je kan helpen om meer rendement uit je website te halen. Het meten en analyseren van de gegevens via Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je site. Je krijgt beter inzicht in het (klik)gedrag van je bezoekers en op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. We beginnen met een algemene inleiding


Wat is Google Analytics?

Google Analytics is de gratis software van Google die je kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten naarop en van je website te meten en inzichtelijk te krijgen. De functie die het meest gebruikt wordt is het meten van de aantallen bezoekers. Je kunt zelf de periodes aangeven waarover je de informatie wilt inzien. Feitelijk leer je met Google Analytics het gedrag van je bezoekers steeds beter kennen. Zo krijg je antwoord op vragen als:

  • Via welke sites of zoektermen komen bezoekers binnen?
  • Waar komen mijn bezoekers vandaan?
  • Wat is het besturingssysteem dat ze gebruiken?
  • Hoe lang blijven ze op mijn site?
  • Welke pagina’s worden het meest bezocht?


Waardevolle informatie

Zowel voor webshops als ‘gewone’ websites allemaal zeer waardevolle informatie. Door bij te houden welke pagina’s het meest worden bezocht en via welke categorieën bezoekers de website vaak verlaten, kom je na verloop van tijd steeds meer te weten over hoe goed (of slecht) je website functioneert en waar kansen liggen om de site te verbeteren. Op die manier kun je het gedrag van je bezoekers beïnvloeden.

Conversie verhogen

Alleen al door het regelmatig checken van de bezoekersstromen en de meest bezochte pagina’s krijg je belangrijke informatie over het zoekgedrag. Op basis daarvan kun je de conversie vaak al met een paar eenvoudige aanpassingen verhogen. Door wekelijks een rapport uit te draaien zie je in één oogopslag hoe de website presteert en welke zoekwoorden het beste resultaat opleveren. Zo weet je op den duur dus dat sommige zoekwoorden of campagnes beter scoren dan andere en kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde webteksten aan te passen of andere zoekwoorden te benadrukken.


Google

Je kunt Google Analytics ook koppelen aan de andere diensten van Google, zoals Google Search Console, Google Adwords en Google Adsense. Maar daar komen we op een later moment op terug. In de volgende blog gaan we het eerst hebben over de gebruikers en sessies.

Wil je meer weten over Google analytics? neem dan vrijblijvend contact met ons op.