Merkontwikkeling: Zlatan Ibrahimovic

Merkontwikkeling: Zlatan Ibrahimovic
Geplaatst op 5 april 2018

Zlatan Ibrahimovic, de man met de grootste mond van iedereen in het professionele voetbal, maar ook de man die het week naar week opnieuw waarmaakt. Met de overstap naar de Amerikaanse voetbalclub Los Angeles Galaxy is natuurlijk weer een grote hoeveelheid aan media-aandacht gemoeid. En deze kans grijpt Zlatan met beide handen aan. Nadat de overstap naar LA Galaxy afgerond was, plaatste Ibrahimovic een pagina groot artikel in de LA Times met de tekst: Dear Los Angeles, You’re welcome.

Naast het feit dat de sterke Zweed natuurlijk een aardig balletje kan trappen, heeft hij ook zijn eigen merk gecreëerd. Zowel letterlijk als figuurlijk. Met het merk A-Z By Zlatan bouwde hij zijn eigen sportmerk op. Daarnaast heeft hij door zijn eigen verhaal te vertellen het merk Zlatan Ibrahimovic tot grote hoogte doen stijgen. Met een nettowaarde van 112 miljoen euro en ruim 30 miljoen volgers op zowel Facebook als Instagram is Zlatan niet alleen de koning van het voetbal maar ook de koning van merkcreatie.

How did he do it?

Het gaat om de manier waarop hij het verhaal vertelt. Hij denkt goed na over zijn imago en het merk dat daarbij hoort. Zijn lef en brutaliteit in combinatie met zijn gevoel voor humor en zijn zware jeugd in de immigrantenwijk van Malmö hebben een personaliteit gecreëerd van een enfant terrible die sympathie opwekt bij het publiek door zijn grote prestaties.

Zlatan is uniek en roept veel gevoelens op bij mensen waardoor je van hem houdt of juist helemaal niet. Maar hij laat vooral zien dat het niet alleen gaat om wat je doet maar vooral om het gevoel dat je krijgt bij een merk. Hier kunnen veel marketeers en bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Als afsluiter hebben we nog een aantal berichten van het Twitter account @ZlatanFacts waarmee Zlatan laat zien wat voor een imago hij heeft gecreëerd.