Privacyregels bij nieuwsbrieven
Geplaatst op 14 april 2020

Privacyregels bij nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is dé manier om uw klanten van het reilen en zeilen van uw bedrijf op de hoogte te houden, dat vertelden we u al in onze vorige blog. Maar let op: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) maakt dat u die nieuwsbrief niet zomaar naar beschikbare mailadressen mag versturen.

Toestemming

U mag een nieuwsbrief alleen naar klanten versturen die daarvoor expliciet toestemming hebben gegeven. Een persoon of bedrijf is klant wanneer ze een product of dienst hebben afgenomen. Die toestemming moet aan de volgende voorwaarden voldoen: 

  • vrij (niet aan voorwaarden gebonden)
  • specifiek (voor welk doeleinde)
  • geïnformeerd (waarover)
  • ondubbelzinnig

Oftewel, u moet in zeer duidelijke en eenvoudige taal aan mensen uitleggen waar u precies toestemming voor vraagt. En vraagt u die toestemming voor meerdere doeleinden, dan moet u voor ieder doeleinde apart toestemming krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door op uw website meerdere aanvinkvelden te gebruiken. Dus ‘Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden én ontvang graag de nieuwsbrief’ mag niet. Daar maakt u dan twee velden van: ‘Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’ en ‘Ik ontvang graag de nieuwsbrief’.

 

Relevante informatie

De nieuwsbrief die u verstuurt moet voor de ontvanger relevante informatie bevatten. U mag mailen over dezelfde soort producten en/of diensten die klanten bij u hebben gekocht of afgenomen. Dus ze moeten in voldoende verband staan tot de producten en diensten die u als bedrijf aanbiedt.


Uitschrijven

Daarnaast moeten mensen zich altijd eenvoudig voor de nieuwsbrief kunnen uitschrijven. Dat betekent dat u onder elke verstuurde nieuwsbrief de mogelijkheid tot uitschrijven moet bieden, een zogenaamde opt-out. Ook hiervoor geldt dat dit zo eenvoudig mogelijk moet kunnen, dus bij voorkeur met één klik. 


Checklist

Voordat u een nieuwsbrief verstuurt moet u dus de volgende zaken checken:

  • Mag ik de nieuwsbrief sturen? Heb ik toestemming van de klant?
  • Klopt de inhoud? Staat de inhoud in voldoende verband met gekochte producten of diensten of klopt het met de geformuleerde toestemming?
  • Is er een duidelijke en gemakkelijke opt-out onderaan de nieuwsbrief?


Uiteraard is de praktijk vaak wat minder eenduidig dan hier beschreven. Nubium kan u adviseren wat in uw geval de beste manier is om met de gegevens van uw klanten om te gaan. We kunnen u ook helpen met het opzetten van een systeem voor e-mail marketing, waaronder een nieuwsbrief. Meer weten?