#Search: Google’s nieuwe richtlijnen voor meta-descriptions

#Search: Google’s nieuwe richtlijnen voor meta-descriptions
Geplaatst op 18 januari 2018

In de nieuwe update van Google zijn de richtlijnen voor je pagina-omschrijving (meta-descriptions) veranderd. Lees in dit blog artikel wat er veranderd is en wat je hiermee kunt doen.

Wat is een meta-description?
Een meta-description is een omschrijving van een webpagina die onder de URL van je website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Binnen de SEO is het van groot belang om een goed CTR (Click Through Ratio) te hebben. Het is dus belangrijk dat mensen na het zien van je URL en het lezen van je meta-description doorklikken naar je website.

What’s new?
90 procent van de getoonde meta-descriptions in de zoekresultaten van Google had een lengte van ongeveer 165 tekens. Als de meta-description van je pagina langer was dan 165 tekens werd dit vaak afgekapt door Google. Vanaf het moment van de update is te zien dat de gemiddelde lengte van de meta-descriptions is gestegen van 160 tekens naar 230 tekens.

What to do?
Betekent de nieuwe update van Google dat ik mijn meta-descriptions gelijk moet verlengen? Dat ligt aan het doel van je website. Als de huidige meta-description al een volledig beeld geeft van de inhoud van de pagina is er geen reden om dit aan te passen. Dus: Ga geen extra woorden in de meta-description drukken die geen waarde hebben voor de pagina.

Er zijn natuurlijk genoeg redenen om je meta-description wel te verlengen. Een goede reden daarvoor is het vergroten van je gebruikte ruimte in de zoekresultaten. Als je meta-descriptions langer zijn dan die van je concurrent kun je als bedrijf meer ruimte innemen in de zoekresultaten t.o.v. je concurrent en dus beter gezien/gevonden worden.

Let op! Als je de meta-descriptions verlengd hebt betekent dit niet dat het ook gelijk zo getoond wordt. De zoekresultaten worden vaak dynamisch bepaald. Dit wil zeggen dat de meta-description er anders uit kan zien als de zoekopdracht anders is.

Mogelijke gevolgen

1.       Meer clicks naar je website.
Je kunt je CTR (Click Through Rate) van je website verhogen doordat er meer ruimte is in de zoekresultaten om je lezer te overtuigen op jouw website te klikken. Dit kan van groot belang zijn bij de verkoop van producten of diensten. Door de extra ruimte heb je de mogelijkheid om meer USP’s (onderscheidende producteigenschappen) in de zoekresultaten te weergeven.

2.       De voorheen best rankende websites zullen nog meer clicks krijgen.
Goed rankende websites die al hoog in de zoekresultaten van Google worden weergegeven zullen nog meer clicks krijgen. Doordat deze websites al hoog in de zoekresultaten worden weergegeven en nu nog meer ruimte krijgen zullen ze websites nog meer ruimte innemen en dus nog meer kans krijgen om je potentiele klant naar zicht toe te trekken.
 

Ons belangrijkste advies:
We kunnen je aanraden om gewoon eens te gaan testen met verschillende meta-descriptions. Verander ze en kijk wat het met je aantal website bezoekers en je CTR doet. En het belangrijkste: Zorg dat je meta-descriptions een helder en volledig beeld geven van de inhoud van je pagina’s.


Bronnen:
Marketingfacts
Moz
RankRanger
SiSTRIX