SEO-tip: koppenstructuur & tekst
Geplaatst op 15 oktober 2020

SEO-tip: koppenstructuur & tekst

Deel 2 van onze blogreeks over zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaat over hoe je de koppenstructuur en tekst van je website zo instelt dat je gevonden wordt op de zoektermen waarop je gevonden wil worden. Lees er meer over.

Wat zijn jouw zoektermen?

Als we het over zoektermen hebben is het allereerst belangrijk dat je weet wat de relevante zoektermen voor jouw website zijn. Daarbij is het noodzakelijk om je in de bezoeker van je site te verplaatsen. Waar zijn jouw potentiële klanten naar op zoek? Wat willen je bezoekers weten? Met welke informatie help je je lezers echt op weg? Hoe langer mensen op je site blijven, hoe beter je aan die opdracht voldaan hebt. Google beloont dat. De zoekmachine registreert het ook als een bezoeker je website meteen weer wegklikt en op dezelfde zoekterm verder zoekt. Blijkbaar biedt jouw site dan niet waar de bezoeker naar zocht. Als dat vaak gebeurt, heeft dat een negatief effect op je ranking.

Structuur en gebruikersvriendelijkheid

Koppen kun je onderscheiden in H1-, H2-, H3-koppen etc.. Een webpagina heeft één H1-kop, de hoofdkop. De woorden in deze kop tellen het zwaarst voor Google. De overige koppen brengen structuur aan op de pagina, net zoals paragrafen en subparagrafen dat doen in een boek. Door je koppen de juiste aanduiding te geven, geef je Google de gelegenheid om te zien of de zoekterm in jouw koppen voorkomt. Als de koppenstructuur niet op orde is, is dat nadelig voor je SEO. Dat heeft ook te maken met de gebruikersvriendelijkheid. Een kloppende structuur geeft zowel Google als je bezoeker duidelijkheid. En met een gebruiksvriendelijke website scoor je hoger in Google.

Op juiste plek neerzetten

Om gevonden te worden op de zoektermen die voor jouw website relevant zijn is het van belang dat je de belangrijkste zoektermen op de juiste plek neerzet. Maar zorg er wel voor dat het een goed leesbare tekst blijft. Dat kun je bijvoorbeeld doen door synoniemen van de zoektermen te gebruiken. Want het is niet alleen een trucje, Google kijkt ook naar de inhoudelijke relevantie van je site. Zorg ervoor dat de zoekwoorden voorkomen in:

  • de url
  • de H1-kop van je pagina
  • indien mogelijk in de H2-kop of H3-kop
  • de eerste alinea (zo ver mogelijk vooraan)
  • een aantal keren in de rest van de tekst

Content Management

De koppen stel je in via je cms (content management systeem). Daarmee markeer je om welk soort kop het gaat en de formule die daar achter zit wordt op die manier door Google herkend. Het is dus niet voldoende om een kop bijvoorbeeld vetgedrukt te maken. Je zult zien dat als je je website op een consequente manier van een koppenstructuur voorziet dat je SEO ten goede komt. De volgende keer gaan we het hebben over hoe de meta-description van je site bijdraagt aan je SEO.

Wil je meer SEO tips? Lees deel 3 van onze blogserie over SEO optimalisatie.

Bekijk wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van online marketing.