SEO: to blog or not to blog?
Geplaatst op 5 november 2020

SEO: to blog or not to blog?

Het is alweer tijd voor deel 5 in onze reeks met SEO tips. Dit keer over de positieve invloed van blogs voor je SEO. Met een blog bied je jouw bezoekers inhoudelijk interessante informatie. Je bouwt er een expertstatus mee op en je krijgt meer binding met je doelgroep. Maar blogs scoren ook heel goed bij Google en hebben dus een positieve uitwerking op je SEO.

Meerwaarde en verhaal

Als je passie voor je bedrijf en je vak hebt wil je die kennis ook graag delen. Een blog is dan een prachtig en laagdrempelig middel om je kennis met de wereld te delen. Je houd jezelf er ook scherp mee omdat je gedwongen wordt om over je vakgebied na te denken. Je helpt dus niet alleen een ander, maar ook jezelf en je bedrijf. Als je, in welk opzicht dan ook, een onderwerp leuker, krachtiger of duidelijker kunt uitleggen, dan heeft dat een meerwaarde voor je doelgroep. Alle blogs en social posts die je met de buitenwereld deelt dragen bij aan het verhaal van je bedrijf.

Waardevol voor Google

Daarnaast helpen blogs je om betere Google-resultaten te behalen. Google ziet blogs als een manier waarop jij aan je expertstatus werkt en beloont het als je regelmatig waardevolle informatie deelt. Als het dan ook nog tot interactie leidt waardeert Google dat nóg meer.

Waar moet je bij het schrijven van een blog rekening mee houden?

  • Actualiteit: Google houdt in zijn algoritme rekening met de actualiteit van content. Door regelmatig nieuwe blogs op je website te plaatsen signaleert Google dat je website waardevolle informatie bevat.
  • Verwerk zoekwoorden die voor jouw bedrijf/vakgebied relevant zijn in je blogteksten, koppen en tussenkoppen. Maar overdrijf niet, het moet geen trucje zijn. Want ook dat kan Google heel goed traceren.
  • Gebruik in de blogteksten interne en externe links. Door de interne links verleid je lezers om ook naar andere pagina’s van je website door te klikken. Met externe links laat je Google zien dat je onderdeel van een netwerk bent.
  • Verspreid je blogs via de social media waar je bedrijf gebruik van maakt. Daarmee krijg je ook meer volgers op je socials.
  • Wees consistent. Je hoeft echt niet iedere week een blog te plaatsen, kijk wat voor jou haalbaar is. Maandelijks is ook prima, maar houd dat dan wel vol. Google gaat de frequentie herkennen en stemt daar de indexatie op af. Je nieuwe blogs worden daardoor zo snel mogelijk in de zoekresultaten zichtbaar.

We hopen dat we je hebben geïnspireerd om met blogs aan de slag te gaan. Overigens kunnen wij ook blogs voor je schrijven als onderdeel van een online marketing abonnement. 

Wil je meer weten of SEO of kunnen we je helpen om je SEO te optimaliseren? Neem dan contact met ons op.