Social media tip #3: Engagement pyramide
Geplaatst op 21 januari 2021

Social media tip #3: Engagement pyramide

Welkom bij onze blogserie met social media tips. In deze serie delen wij onze social media tips met jou, zodat jij social media (algoritmes) beter gaat begrijpen, je bereik gaat vergroten en meer interactie met je volgers gaat creëren. Onze derde tip gaat over de engagement pyramide.

Wat is de engagement pyramide?

De engagement pyramide is een social media model waarmee op een simpele manier kan worden uitgelegd hoe betrokkenheid op social media kanalen werkt. Het is belangrijk om te weten hoe het algoritme werkt als je meer bereik wilt creëren. De bovenste twee lagen van de pyramide gaan over het creëren van content, die functie vervul je zelf. De laag daaronder gaat over je meest betrokken publiek, zij reageren regelmatig op je content en je hebt al een band opgebouwd. De laag daar weer onder zijn de mensen die jouw post met enige regelmaat liken, maar nog geen comment plaatsen. De onderste laag zijn de mensen die jouw post wel zien, maar het daar ook bij laten. Ze liken niet en reageren ook niet.

Hoe bouwt een post bereik op?

Wanneer je een post plaatst op een social media kanaal wordt hij eerst getoond aan ongeveer 10% van je volgers. Hoeveel interactie dat deel van jouw volgers met de post heeft bepaald hoe hij daarna wordt verspreidt. Vindt de 10% het leuker dan normaal en krijg je meer interactie dan weet het algoritme dat die post verder verspreid moet worden dan normaal. Onderpresteert je post bij de eerste 10% dan zal hij direct minder bereik krijgen, blijkbaar valt hij niet in de smaak. Belangrijk om te onthouden is dat jouw volgers tegelijkertijd ook heel veel andere accounts volgen. Je concurreert dus letterlijk met al die andere accounts om bovenaan de tijdlijn te staan van de betreffende volger. Een tip om hier goed op in te spelen is om in de gaten te houden hoe je posts presteren op bepaalde tijdstippen. Heb je meer interactie en bereik om 7 uur ‘s ochtends, dan is het op dat moment dus rustiger op de tijdlijn van jouw volgers. Maak daar gebruik van. Wil je niet vroeg opstaan om die post te plaatsen? Gebruik dan een tool zoals hootsuite.com of later.com, waarmee je posts vooruit kunt plannen.

Vertel je volgers wat ze moeten doen! 

Nog niet al te lang zijn we ervan op de hoogte dat niet alleen likes en comments tellen voor het algoritme, maar ook het delen en opslaan van posts. Deel jij ontzettend goede tips in de berichten? Vertel je volger dan dat ze jouw bericht kunnen opslaan zodat ze deze tips makkelijker terug kunnen vinden. Heel veel mensen gebruiken die functie nog niet, maar telkens als het benoemd wordt zien we veel positieve berichten en wordt een post ook daadwerkelijk opgeslagen. Daar word je direct voor beloond door het algoritme.

Blijf op de hoogte

Ons volgende blogartikel in deze reeks gaat over hashtags. Als je geen tips van ons wil missen volg ons dan op Instagram, Facebook of LinkedIn. Daar delen we al onze tips zodat je makkelijk op de hoogte blijft. Wil je een keer sparren over hulp bij je marketingstrategie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.