Wat is het effect van Voice Search op SEO?

Wat is het effect van Voice Search op SEO?
Geplaatst op 12 september 2018

De Google Assistant is vertaald naar het Nederlands en we kunnen er nu niet meer omheen; Voice Search zet voeten aan de grond in Nederland. De Google Assistant beschikt over software dat je kan helpen om bijvoorbeeld je muziek te regelen of de lichten in je huis aan of uit te doen.

Nadelen

Hoewel we in het algemeen liever luisteren en spreken dan iets lezen op een scherm zitten er wel nadelen aan het spraak gestuurd zoeken. Naast het feit dat we niet graag oneindig luisteren naar de Google Assistant die zoekresultaten opnoemt zijn wij mensen ook visueel ingesteld.
Als we bijvoorbeeld een koffiezetapparaat willen kopen gaan we niet wachten totdat de Google Assistant alle eigenschappen van het apparaat heeft opgenoemd. Bij de “ouderwetse” manier van zoeken zien we in één oogopslag welke opties er zijn en wat de eigenschappen ervan zijn.

Het belang van SEO

Om de bovenstaande problemen op te lossen zijn de spraakassistenten uitgerust met algoritmes die rekening houden met de zoekopdracht, voorgaande aankopen, domeinautoriteit en meer. Omdat gebruikers niet gaan wachten totdat alle resultaten zijn opgenoemd laat de spraak assistent je enkel de beste opties horen en neemt het belang van goede SEO dus nog meer toe.

Richtlijnen

Op basis van een analyse van Backlinko zijn potentiele rankingsfactoren samengesteld. Deze analyse is gedaan op basis van 10.000 zoekresultaten via voice search.

  1. Laadtijd
    De laadtijd van een pagina lijkt via voice search nog belangrijker te zijn dan via de reguliere manier  van zoeken. De gemiddelde laadtijd voor een pagina via voice search is 4,6 seconden. Dit is meer dan 50% sneller dan de gemiddelde webpagina.
  2. Kort en bondig
    Omdat de zoekresultaten worden voorgelezen, scoren korte antwoorden erg goed bij voice search. Zorg daarom voor een ideaal antwoord dat niet langer is dan 30 woorden.
  3. Autoriteit
    De websites met een hoge autoriteit (goede linkbuilding) scoren flink beter binnen voice search dan websites met een lagere autoriteit. Vanuit het oogpunt van Google is dit erg logisch aangezien de kwaliteitsnorm van de zoekresultaten bij voice search nog hoger moet liggen dan bij de huidige manier van zoeken.

Hoewel voice search op dit moment nog in de kinderschoenen staat en wel degelijk nadelen heeft, zal voice search met het jaar belangrijker en groter worden. Zorg dus dat je er vroeg bij bent met investeren en pluk hier later de vruchten van.

Heeft u nog vragen over voice search of SEO in het algemeen?
Onze medewerkers lichten u graag in. Klik hier om contact op te nemen.

Bronnen:
https://backlinko.com/voice-search-seo-study
https://twinklemagazine.nl/2018/08/voice-commerce-seo/index.xml