Wat moet je doen nadat er een formulier is ingevuld?

blog opvolging online formulieren
Geplaatst op 3 oktober 2019

In onze vorige blog hebben we besproken hoe je een online formulier zo gemakkelijk mogelijk maakt voor de bezoeker. Maar wat gebeurd er nadat een bezoeker een formulier heeft ingevuld? In deze blog geven we tips over het maken van een opvolging voor uw formulier.

Opvolging formulieren

De bezoeker heeft een formulier op uw website ingevuld en dan? Wat krijgt hij/zij op het scherm te zien? Is er een vervolgactie aan gekoppeld? Met wat voor gevoel laat u uw bezoeker achter? Over deze aspecten wordt vaak niet voldoende nagedacht. Alle aandacht gaat uit naar het opstellen van het formulier en de technische realisatie, maar ook de opvolging ervan is een belangrijk onderdeel waar zowel voor de bezoeker als voor u meer uit te halen valt.

 Nubium kent de mogelijkheden en adviseert u graag. Maar we geven u alvast een paar algemene tips: 

  •  Allereerst is het heel belangrijk wat er gebeurt nadat de bezoeker op de verzendknop heeft gedrukt. Duidelijkheidstaat voorop. Laat na het aanklikken van de verzendknop een vervolgscherm verschijnen dat:
    • aangeeft wat er gebeurd is (bijvoorbeeld: ‘bedankt voor uw inschrijving’);
    • aangeeft hoe de procedure verder verloopt (bijvoorbeeld: ‘u ontvangt een mail ter bevestiging en kunt binnen drie dagen een reactie van ons verwachten’)
    • een link om verder te gaan (bijvoorbeeld naar een bestelpagina of naar de homepage).  
  • Heeft u nagedacht over wat er binnen uw bedrijf moet gebeuren nadat u het ingevulde formulier hebt ontvangen? Moet er contact met de bezoeker worden opgenomen? Moet er een e-mail met aanvullende informatie worden verstuurd? Kan de bezoeker een catalogus of pdf downloaden? Wat het ook is, zorg ervoor dat de opvolging in uw bedrijfsprocessenis ingebouwd. 
  • Wat gaat u met de informatie doen die u door middel van het formulier hebt ontvangen en mag dat ook volgens de privacy regels? Communiceer daar helder over. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan dat de gegevens niet met derden worden gedeeld, dat ze niet worden opgeslagen en dat de bezoeker geen ongevraagde reclame toegestuurd krijgt. Geef ook duidelijk aan waarom u de gegevens nodig hebt. Een bezoeker zal niet snel persoonlijke informatie delen als hij/zij niet weet waarvoor dit nodig is. 
  • Probeer na te denken over een totale gebruikerservaring. Waarom vult iemand dit formulier in en met wat voor gevoel verlaat de bezoeker uw website? Er is op dit gebied van alles mogelijk, zowel technisch als qua content. Kies voor iets (beloning, korting, quote, mooi plaatje) dat past bij de core business van uw bedrijf. 

Kortom: als een bezoeker van uw website een online formulier heeft ingevuld moet het duidelijk zijn dat de gegevens juist zijn ingevuld (bevestiging),  waar u de gegevens voor gaat gebruiken (u ontvangt een offerte/mail/aanbod van ons), wanneer dat gaat gebeuren (binnen .. werkdagen), dat de privacy gegarandeerd is en geeft u indien gewenst en toepasselijk nog een kleine waardering in de vorm van beeld en/of content, een gratis download of bepaalde korting. 


Meer weten over de technische realisatie van opvolging van formulieren voor uw bedrijf? Neem contact met ons op.