Wat weet jij over leads?

Wat weet jij over leads?
Geplaatst op 14 mei 2019

Wat weet jij over leads?

Iedereen die met marketing te maken heeft, heeft wel eens van leads gehoord. Leads kunnen erg belangrijk zijn voor jouw bedrijf en daarom is het goed om te weten wat leads zijn. In dit artikel vertellen wij meer over leads en welke soorten leads er zijn.


Wat zijn leads?

De betekenis van een lead is niet gemakkelijk uit te leggen. De meest directe vertaling van een lead, is een ‘spoor’. Als we op Google zoeken komen wij verschillende definities tegen:

  • Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. De afzender van de lead (een bedrijf of persoon) kan vanwege deze interesse gezien worden als een potentiële klant. Leads kunnen bijvoorbeeld binnenkomen via een informatieformulier op de eigen website. marketingtermen.nl
  • Een lead is een spoor naar een potentiële klant. Sommige van deze sporen lopen dood, sommige eindigen in een verkoop. Zo’n spoor kan bijvoorbeeld bestaan uit ingevulde contactgegevens, een terugbelafspraak of een abonnement op een nieuwsbrief. MDC media
  • Business leads zijn mogelijke nieuwe klanten voor een bedrijf en worden ook wel prospects of sales leads genoemd. Wikipedia

Kortom een lead toont aan dat iemand op een of andere manier interesse heeft in jouw bedrijf, product of dienst, maar daar moet je nog achter zien te komen. Wel is het zeker dat hier een kans en/of potentiële klant ontstaat.


Een nieuwe lead, een nieuwe klant?

Een nieuwe lead betekent niet meteen een nieuwe klant. Een lead levert nog niets op. Wel zijn leads potentiële klanten, omdat ze interesse tonen in jouw bedrijf, product of dienst. Daarom is het belangrijk om wel iets met jouw leads te doen.


Wat doe ik met een lead?

Afhankelijk om welk soort lead het gaat, lees hieronder meer over verschillende soorten leads, is het belangrijk om wat met de lead te doen. Omdat het een potentiële klant kan zijn, is het belangrijk om te gaan kijken waarin de lead geïnteresseerd is.

Een voorbeeld: komt de lead vanaf jouw website? Kijk dan vanaf welke pagina ze op jouw website komen. Zijn ze bijvoorbeeld actief geweest op de pagina van een bepaalde dienst of product? Dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat de lead geïnteresseerd is in deze product of dienst en kan jij hier op verder gaan. Dit kan je bijvoorbeeld doen door persoonlijke advertenties of email marketing.


Verschillende soorten leads

Niet elke lead is hetzelfde en elke lead moet op een andere manier aangepakt worden. Het is niet altijd makkelijk om erachter te komen waarin een lead geïnteresseerd is. We kennen in ieder geval twee verschillende soorten leads: koude en warme.

 

Koude lead

Een koude lead, is een lead van een onbekend persoon. Je hebt deze nog nooit eerder gesproken of ontmoet. Omdat het dus een nieuwe ‘potentiële’ klant is, is het niet verstandig om meteen jouw producten en diensten te geven. Bouw dus rustig op en laat ze eerst kennis maken.

Warme lead

Logische wijze is een warme lead dan iemand, die al wel bekend is met jouw bedrijf, producten of diensten. De warme lead heeft dus al kennis gemaakt met jouw bedrijf en hieruit kan je de conclusie trekken dat deze persoon geïnteresseerd is.


In het kort

Leads kunnen dus belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Een lead is niet meteen een klant maar biedt wel een potentiële klant. Het is belangrijk om wat met de leads te doen en te bekijken waar de interesses van de leads (potentiële klanten) liggen.