Welke apparaten gebruiken jouw websitebezoekers?
Geplaatst op 23 november 2020

Welke apparaten gebruiken jouw websitebezoekers?

Dit is het derde blogartikel van de serie over Google Analytics. Het meten en analyseren van de gegevens via Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je website. Je krijgt beter inzicht in het (klik)gedrag van je bezoekers en op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. Dit blogartikel gaat over de apparaten die je bezoekers gebruiken.

Welke apparaten herkent Google Analytics? 

Google Analytics maakt zelf al een onderscheid tussen mobiele apparaten en desktop apparaten. Standaard vallen tabletgebruikers onder de mobiele apparaten, maar het is mogelijk om hier aparte rapportages van te maken. Dat kan handig zijn omdat je vervolgens aparte doelen kunt instellen voor tablets en mobiele apparaten.

Responsive website 

Allereerst is het goed om te weten met welke apparaten jouw website bezocht wordt, omdat je het design van de website daarop kunt aanpassen. Dat zorgt ervoor dat je bezoekers een optimale beleving van je website hebben. Het allerbeste is om het ontwerp van je website responsive te maken, dat houdt in dat je website meeschaalt met de afmetingen van het scherm waarvan de bezoeker gebruikt maakt zonder daarbij in te leveren op de leesbaarheid van tekst of de bruikbaarheid van de website.

Analyse en conversie

Nog interessanter is het om te analyseren welke apparaten gebruikt worden en of er ook daadwerkelijk geconverteerd wordt op de gestelde doelen. Als dat op een mobiel apparaat bijvoorbeeld nauwelijks gebeurt en op desktop wel dan kan het zijn dat er belemmeringen in je website zitten voor mobiele apparaten. Ook kun je zien welke resolutie de schermen hebben van je gebruikers, daar kun je de website dan ook weer op aanpassen.

Klinkt goed, waar kan ik dit vinden? 

Allereerst ga je naar Doelgroep > Mobiel > Overzicht, daar kun je zien hoeveel bezoekers er per categorie je website bezoeken. Vervolgens ga je naar Doelgroep > Mobiel > Apparaten waar je kunt vinden welke apparaten precies gebruikt zijn. Om een goed overzicht te krijgen klik je bovenin even op ‘merk van mobiel apparaat’, daar worden de apparaten gegroepeerd op merk. Bij Doelgroep > Technologie > Browser en besturingssysteem klik je bovenin op schermresolutie om de resolutie van de beeldschermen te zien. Filter je het vervolgens alleen op mobiele apparaten dan weet je nog specifieker welke resoluties het meest gebruikt worden door mobiele gebruikers.

Conclusie

Als je nog geen responsive website hebt en veel van je gebruikers komen op jouw website vanaf een mobiel apparaat dan is het zeker raadzaam om je website responsive te laten maken. Grote kans dat gebruikers nu afhaken omdat je website niet goed functioneert.

Nu je de basiskennis van de apparaten hebt kun je ermee aan de slag. Wil je meer lezen over Google Analytics, bekijk dan eens onze vorige blog. Of kom over een week terug voor de volgende blog die gaat over de herkomst van jouw bezoekers en waarom dat handig is om te weten.


Wil je ondersteuning bij je Google Analytics? Lees dan eens over onze online marketing ondersteuning.