Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een methode om websites beter te laten scoren in Google en daarmee één van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Linkbuilding bestaat uit twee onderdelen; interne linkbuilding en externe linkbuilding.

Bij interne linkbuilding wordt gekeken naar de linkstructuur van uw website. Het is van groot belang dat bezoekers van uw website makkelijk door de site kunnen navigeren. Met interne linkbuilding kunt u waarde aan pagina’s toevoegen door linkjes naar de pagina op andere pagina’s te plaatsen. Google zal de links oppikken en merken dat deze pagina (bijvoorbeeld de homepagina) de belangrijkste pagina op de website is.

Bij externe linkbuilding gaat het om de linkjes die van een andere website verwijzen naar uw website. Google ziet een link naar uw website als een soort stem. Hoe meer autoriteit de verwijzer heeft hoe belangrijker de stem is. Een link van uw website op de website van de NOS is bijvoorbeeld veel waardevoller dan een link op de website van de lokale groenteboer.

De do’s en dont’s van linkbuilding.

  • Kwaliteit boven kwantiteit: Mensen denken dat de hoeveelheid linkjes naar de website het belangrijkste is om hoog te scoren in Google. Dit is helaas niet het geval. Het gaat niet om de hoeveelheid linkjes maar om de kwaliteit van de linkjes. Zoals we hierboven al genoemd hebben ziet Google een linkje naar uw website als een stem. Hoe meer autoriteit de website heeft waar uw linkje op staat, hoe belangrijker de link is.
  • Blog: Een goed hulpmiddel voor het bevorderen van uw linkprofiel is een blog. Door het schrijven van een blog treedt er consistent een verandering op in uw website. Deze veranderingen worden geïndexeerd door Google en laten zien dat u als website eigenaar geregeld bezig bent met uw website. Daarnaast kunnen andere bedrijven of personen op de eigen website of sociale media een link plaatsen naar uw blog. Dit zorgt voor een actief linkprofiel en is erg goed voor uw vindbaarheid.
  • Linkjes ruilen: Als bedrijf werkt u vaak veel samen met partners. Deze partners hebben waarschijnlijk allemaal een eigen website. Vraag deze partners of ze een link naar uw website willen plaatsen op hun eigen website. U doet vervolgens hetzelfde zodat het linkprofiel van uw partner ook bevorderd wordt. Op deze manier creëert u een actiever en uitgebreider linkprofiel.

Let op! Ook voor deze linkjes geldt dat het gaat om de kwaliteit van de link. Ga niet zomaar linkjes ruilen zonder dat u verbonden bent met dit bedrijf. Als de twee bedrijven geen band of samenwerking met elkaar hebben heeft Google dit vaak door en wordt u als bedrijf gestraft door Google. Dit betekent vaak dat uw vindbaarheid hieronder zal lijden.

Wilt u meer weten over linkbuilding of bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Nubium helpt u graag verder. Klik hier om geheel vrijblijvend contact met ons op te nemen.