Home/Diensten/Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine Adverteren (SEA)

Wat is Zoekmachine Adverteren?

Zoekmachine adverteren, ook wel SEA genoemd. SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA verbeter je tegen een bepaald tarief de vindbaarheid van je website of bedrijf in bijvoorbeeld Google door middel van betaalde advertenties. Door betaald te adverteren in de zoekmachine kun je zeer gericht een doelgroep selecteren die je wilt bereiken. De marketingtool heeft de afgelopen tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Als SEA specialisten en Google partner zijn wij op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.


Wat voor soort advertenties zijn er?

Advertenties… je komt ze overal online tegen. Er zijn verschillende vormen van marketing via zoekmachines. Onze specialisten zoeken voor jou uit welke vorm het beste bij jouw bedrijf of website past zodat je online zichtbaar bent bij de juiste doelgroep op het juiste moment. Of het nu gaat om de Google Shopping, een advertentie bovenaan de zoekresultaten (zoekwoorden advertentie), een afbeelding/gif advertentie op pagina’s (display advertentie) of een advertentie in YouTube. De meeste online advertenties lopen via Google Ads. De verschillende vormen van zoekcampagnes;


Google Ads - Search

Google Search Ads is een veel gebruikte manier van adverteren in het advertentieplatform van Google. Deze Search Ads bestaan uit tekstadvertentie. Met deze advertenties adverteer je in het zoeknetwerk van Google. Voor een maximale zichtbaarheid van jouw bedrijf of website in Google, is het verstandig om Google Search Ads in te zetten. Dit helpt om het aantal bezoekers van jouw website te vergroten. Op basis van de zoekintentie per zoekwoord, het doel van jouw organisatie en de kosten richten wij jouw Search-campagne in en wordt jouw organisatie gevonden door de juiste doelgroep.


Google Ads - Display

Display campagnes zijn advertenties op basis van beelden/banners. Dit is het adverteren in het displaynetwerk van Google. De advertenties die je tegenkomt op buienrader, nu.nl en marktplaats zijn voorbeelden van display advertenties. Wij maken beelden/banners voor jouw bedrijf of website die aansluiten bij jouw doelgroep en huisstijl. De advertenties zijn te herkennen door de korte video’s, vaak met bewegende tekst of een bewegende afbeelding. 

De voordelen van display advertenties in Google Ads zijn:

  • Naamsbekendheid vergroten.
  • Producten of een merk visueel maken.
  • Potentiële klanten bereiken.
  • Mensen herinneren aan jouw bedrijf of merk.
  • Relatief lage kosten.
  • Meetbaar hoeveel mensen het gezien hebben.


Google Ads - Remarketing

Een remarketing-campagne wordt gemaakt op basis van je website bezoeken. Het kan zo zijn dat een potentiële klant niet direct overgaat tot aankopen op jouw website, dit kan te maken hebben met verschillende factoren. Het is natuurlijk zonde dat vele bezoekers op jouw website niet overgaan tot aankoop. Remarketing kan hier de oplossing voor zijn. Wij kunnen recente bezoekers opnieuw bereiken met een gerichte beeld-, tekst of videoadvertenties. Zo wordt de klant getriggerd en kan alsnog overgaan op aankopen.  

Google Ads - Shopping

Promoot je producten! Shopping-advertenties zijn advertenties met uitgebreide productinformatie, zoals een afbeelding en de prijs van een product en de naam van de verkoper. Via Google Shopping toon je eigenlijk de etalage van jouw webshop aan de consumenten die een aansluitende zoekopdrachten intypen binnen Google. Google Shopping-campagnes maken het nog makkelijker voor jouw doelgroep om jouw producten online te kopen. Na een zoekopdracht krijgen zij gelijk jouw producten te zien. Door gebruik te maken van de juiste tools zorgen wij voor veel vertoningen, klikken en dus omzet.


YouTube Advertising

YouTube is hot! 81% van de YouTubers is 15 tot en met 25 jaar. Zit jouw doelgroep hiertussen? Dan is adverteren op YouTube zeker interessant. Voor een Youtube advertentie heb je natuurlijk een advertentie video nodig! Wij kunnen je hierbij helpen. We kunnen voor jou de video maken en plaatsen de video op je Youtube kanaal. Om maximaal succes te behalen met je campagne, raden we aan om een filmpje te maken die voldoet aan een van de volgende punten.

  • Lengte van de video tussen  20 en 40 seconden
  • Toon de belangrijkste USP’s in de eerste 5 seconden
  • Toon het product / dienst in de eerste 5 seconden
  • Toon het merk in de eerste 5 seconden


Jouw advertenties, jouw doelgroep

Met zoekmachine adverteren is het mogelijk om heel gericht aan de slag te gaan op jouw doelgroep. Je hebt zelf de controle over verschillende zaken zoals demografische gegevens, apparaat voorkeur, locatie instellingen en de dag of tijdstip. Op deze manier houd je controle over je advertentie en over wanneer deze getoond wordt. De advertenties die je maakt om hogerop te komen in de zoekresultaten, zijn zo gemaakt dat als de consument zoekt op bepaalde woorden jij met je bedrijf of website bovenaan kan komen in Google.
Je kunt in je advertentie precies aangeven op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, maar je kunt ook zoekwoorden uitsluiten dit betekend dat je op deze woorden niet gevonden kunt/wilt worden. 

Door met specifieke zoekwoorden te adverteren, maakt zoekmachine adverteren heel doelgericht. Wij doen uitgebreid onderzoek naar de zoekwoorden die je doelgroep vaak gebruikt. Zo kiezen we de zoekwoorden waarop jij het beste kunt gaan adverteren.

Hoe vaak je advertentie wordt getoond en hoeveel je uiteindelijk per klik betaalt, is van veel dingen afhankelijk. Met alleen het hoogste bod kom je er niet. Er wordt meer gekeken naar de relevantie van je zoekwoorden en advertenties.

Voor- en nadelen van SEA

Een groot voordeel van adverteren is dat het weinig moeite kost en je al na één dag bovenaan kunt staan in Google bij de advertenties. Jouw website hoeft hiervoor in principe niet aangepast te worden. SEA is meetbaar en er wordt nauwkeurig

bijgehouden hoe vaak er op je advertentie geklikt wordt, je betaalt namelijk per klik. Daardoor kun je de goed nagaan wat er gebeurt op jouw website. Daarnaast biedt SEA veel verschillende mogelijkheden wat betreft de instellingen. Hierdoor kun je zo ruim of zo specifiek adverteren als je wilt om specifiek jouw doelgroep te targeten.
Een groot nadeel van SEA is dat het in bepaalde sectoren een dure aangelegenheid kan zijn. In de energie- of hypotheekbranche betaal je soms al meer dan 8 euro per klik door de hoge concurrentie binnen de sector.


Meer informatie over Zoekmachine Adverteren? 

Heb je vragen over SEA of wil je graag meer informatie over Zoekmachine Advertenties voor jouw website? Onze medewerkers vertellen je er graag meer over. Via de onderstaande knop kunt je geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.