Home / Actueel / Het belang van een contactformulier op je website

Het belang van een contactformulier op je website

Ben je ondernemer, ZZP’er, werk je voor een organisatie, vereniging of stichting of bied je als particulier producten en/of diensten aan? Dan heb je waarschijnlijk ook een professionele website waar je producten verkoopt of informatie deelt over je organisatie, product of dienst.


Contact opnemen

Wil jij dat jouw klanten bij vragen makkelijk contact met je op kunnen nemen? Dan mag een contactformulier op je website niet ontbreken. Natuurlijk kunnen bezoekers bellen, maar via een contactformulier kunnen ze op een laagdrempelige manier en wanneer het hen uitkomt contact met je opnemen. Een contactformulier invullen is ideaal voor bijvoorbeeld korte vragen of vragen over je producten en diensten buiten openingstijden. 

Hoe logisch het ook klinkt, een contactformulier dat werkt en ook daadwerkelijk gebruikt wordt, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het kan namelijk zo zijn dat je behoorlijk wat verkeer naar jouw website genereert, maar dat er weinig tot geen bezoekers gebruikmaken van het contactformulier. 


Waarom wordt mijn contactformulier niet gebruikt?

Het kan zijn dat het contactformulier niet goed te vinden is op je website, dat deze niet goed werkt of je te veel informatie vraagt van je bezoeker, waardoor hij/zij afhaakt. 

Zorg dat het contactformulier op een logische plek staat. Vaak is dit onder ‘contact’, maar vergeet niet ook de andere manieren om contact op te nemen op de contactpagina te plaatsen, zodat de bezoeker wel gewoon kan bellen als hij/zij dit liever heeft. Als je meerdere pagina’s hebt waar je een contactmogelijkheid aan wil bieden, kun je werken met een ‘contact’ button (CTA) die vanuit meerdere plekken naar je contactpagina verwijst.

Je kunt het formulier zo eenvoudig of zo uitgebreid maken als je zelf wil. Met een uitgebreid contactformulier vraag je je bezoekers om meer gegevens in te vullen, zodat je meer informatie ontvangt over hen. Het nadeel is dat dit ook drempelverhogend kan werken, dus pas daar een beetje mee op. Vraag alleen om de informatie die je echt nodig hebt en bedenk dat contact hebben belangrijker is dan in dit stadium al zoveel mogelijk informatie willen verzamelen.


Voor elke afdeling een eigen contactformulier

Vaak is er op een website maar één contactformulier dat naar één mailbox of afdeling gaat. Hierdoor komt alles op dezelfde stapel terecht en moet iemand deze mails uitzoeken en doorsturen naar de juiste persoon of afdeling. Dit kost extra tijd en werkt vertragend, waardoor het snel reageren lastig wordt. Als er binnen je organisatie verschillende afdelingen of personen zijn waar contact mee opgenomen kan worden, dan is het handig om hiervoor ook aparte contactformulieren en daaraan de betreffende mailadressen te koppelen. Op deze manier komt een sollicitatieformulier direct binnen bij de HR-afdeling, een servicevraag op de serviceafdeling en een verkoopvraag bij de sales. 

Automatische reactie

Een contactformulier bied je de mogelijkheid om automatisch te laten weten dat het formulier verstuurd is. Je kunt ook direct aangeven wanneer er een reactie verwacht kan worden. Probeer hierin wel zo concreet, maar ook zo realistisch mogelijk te zijn. Dus niet ‘zo spoedig mogelijk’, maar bijvoorbeeld ‘binnen 2 werkdagen’ en zorg er dan uiteraard voor dat je dat ook waarmaakt. Je kunt de autoreply ook gebruiken om nog even het telefoonnummer te vermelden voor het geval een reactie eerder gewenst is.

Heb je nog geen contactformulier op je website, wil je het bestaande formulier aanpassen of wil je meerdere formulieren toevoegen? Neem gerust contact met ons op, dan zorgen wij er voor dat er een contactformulier op een logische plek op de website komt. Uiteraard denken we ook met je mee over welke velden je het beste kunt gebruiken om er voor te zorgen dat het formulier ook daadwerkelijk ingevuld wordt.


Mis jij nog een contactformulier op je website? Neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen met het maken van een contactformulier.