Home / Actueel / Paginaweergaven in Google Analytics

Paginaweergaven in Google Analytics

Dit is alweer het vijfde blogartikel in de serie over Google Analytics. Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je website, omdat je kunt meten en analyseren hoe je bezoekers zich gedragen. Op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. Dit vijfde blogartikel gaat over de paginaweergaven van je website.

Wat is een paginaweergave? 

Een paginaweergave is de weergave van een pagina op je website. De trackingcode van Google Analytics houdt heel nauwkeurig bij welke pagina’s op welk moment worden bekeken, hoe vaak ze (opnieuw) worden bekeken, of het unieke gebruikers zijn of vaak dezelfde bezoekers etc. Wanneer een bezoeker dezelfde pagina meerdere keren bekijkt telt dat iedere keer als een nieuwe paginaweergave, daarom is er ook de functie ‘unieke paginaweergaven’ waar je kunt zien hoeveel gebruikers de pagina hebben bezocht, in plaats van hoe vaak de pagina in totaal is bekeken.

Welke pagina worden het meest bekeken?

Als je inlogt bij Google Analytics en in het linkermenu kiest voor gedrag > overzicht dan zie je direct het totaal aantal paginaweergaven en het aantal unieke paginaweergaven. Op deze pagina kun je rechtsboven de periode veranderen om een ander overzicht te krijgen, bijvoorbeeld om je paginaweergaven van de laatste 3 maanden te zien. Schrik niet van een relatief korte duur van een sessie. Bezoekers willen snel informatie vinden, een sessie van (minder dan) een minuut is heel normaal.

Wat kun je met deze gegevens? 

Afhankelijk van je doelen kun je deze pagina’s gaan analyseren. Is jouw doel bijvoorbeeld dat je bezoekers uiteindelijk op de contactpagina komen om contact op te gaan nemen dan kun je gaan kijken naar het aantal weergaven van je contactpagina. Is dat aantal in verhouding tot andere pagina’s heel laag? Loop je pagina’s dan eens na om te controleren of je call to actions wel op de goede plek staan. Of probeer je af te vragen waarom er geen contact wordt opgenomen. Is de drempel te hoog? De informatie te onduidelijk? Kom je er niet uit waarom je pagina niet goed presteert of hoe je het kunt verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan kijken wij hoe we je kunnen helpen.

Maak goed gebruik van de cijfers

Heb je een pagina die ontzettend vaak bezocht wordt? Maak daar dan goed gebruik van door onderaan die pagina een call to action toe te voegen voor een leuke deal, een kortingspercentage of een andere creatieve optie om de aandacht van je bezoeker vast te houden.


Nu je de basiskennis van de paginaweergaven op je website hebt kun je ermee aan de slag. Begin met het analyseren en bijsturen en kijk na een aantal weken wat de veranderingen hebben gedaan voor je paginaweergaven. Wil je meer lezen over Google Analytics, bekijk dan eens onze vorige blog. Of kom over een week terug voor de volgende blog die gaat over conversies.


Wil je ondersteuning bij je Google analytics? Bekijk onze online marketing ondersteuning.