Home/Actueel/Waar komen jouw websitebezoekers vandaan?
Geplaatst op: 30 november 2020

Waar komen jouw websitebezoekers vandaan?

Dit is alweer het vierde blogartikel in de serie over Google Analytics. Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je website, omdat je kunt meten en analyseren hoe je bezoekers zich gedragen. Op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. Dit vierde blogartikel gaat over de herkomst van je bezoekers.


Waarom wil je weten waar je bezoekers vandaan komen? 

Als je regelmatig analyseert via welke kanalen jouw bezoekers op je website komen kun je bijsturen welke kanalen niet goed genoeg functioneren. Als jij bijvoorbeeld elke dag een link in je biografie op Instagram plaatst, maar de bezoekers via daar niet op je website komen kun je je afvragen of je daar iets verkeerd doet. Door aan te passen en bij te sturen waar nodig kun je uiteindelijk meer conversie behalen.


Waar kun je de herkomst van je bezoekers vinden? 

Met het rapport ‘verkeersbronnen’ kun je precies achterhalen waar jouw bezoekers vandaan komen. Naast dat je hier het aantal bezoekers per verkeersbron kunt zien, toont dit rapport je ook wat de kwaliteit is van die bezoekers. Bij kwaliteit kun je bijvoorbeeld denken aan de gemiddelde tijd die een bezoeker op je website besteedt, hoeveel pagina’s er bekeken worden of welke conversies er zijn behaald. 

Het rapport verkeersbronnen kun je vinden door je aan te melden bij Google Analytics en naar dataweergave van je website te gaan. Vervolgens selecteer je in het menu aan de linkerkant Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Je ziet dan een overzicht dat laat zien op welke manier bezoekers op je website zijn gekomen. Bronnen die vaak voorkomen zijn bijvoorbeeld: 

Let op: wanneer een bezoeker de eerste keer via bijvoorbeeld organische zoekresultaten binnenkomt en daarna (binnen zes maanden) rechtstreeks via de URL dan telt Google Analytics dat niet als een direct bezoek. Dat komt door de cookietijd van zes maanden.


Social Media

Social media verkeer wordt apart gemeten in Google Analytics. De rapporten hiervoor kun je vinden door te gaan naar Acquisitie > Sociaal. Je kunt daar kiezen voor een aantal rapporten, bijvoorbeeld voor netwerkverwijzingen, daar vind je een overzicht van het aantal bezoekers per social media platform terug. Het is mogelijk om zelf een rapport samen te stellen zodat je niet iedere keer al deze rapporten hoeft te bekijken, de gemakkelijkste manier daarvoor is door een geavanceerd segment te maken. Maak een nieuw segment aan met daarin alle bronnen die je wilt analyseren, wanneer je klikt op toepassen wordt dit nieuwe segment automatisch toegepast op alle standaardrapporten.  

Rijen weergeven 

Bij het analyseren van je verkeersbronnen kun je gebruik maken van het hulpmiddel ‘rijen weergeven’. Deze functie geeft elke verkeersbron een eigen lijn, waardoor het makkelijk is om trends te ontdekken. Ga opnieuw naar Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium, vink daar een of twee verkeersbronnen aan en klik op rijen weergave. Links bovenin de grafiek kun je andere statistieken selecteren om weer te geven.

Nu je de basiskennis van de herkomst van je bezoekers hebt kun je ermee aan de slag. Wil je meer lezen over Google Analytics, bekijk dan eens onze vorige blog. Of kom over een week terug voor de volgende blog die gaat over paginaweergaves.

Wil je ondersteuning bij je Google Analytics? Bekijk dan onze online marketing ondersteuning.