Waar komen jouw websitebezoekers vandaan?
Dit is alweer het vierde blogartikel in de serie over Google Analytics. Google Analytics speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van je website, omdat je kunt meten en analyseren hoe je bezoekers zich gedragen. Op basis daarvan kun je de website steeds verbeteren en aanscherpen zodat je er meer conversie uit haalt. Dit vierde blogartikel gaat over de herkomst van je bezoekers.
Waarom wil je weten waar je bezoekers vandaan komen?
Als je regelmatig analyseert via welke kanalen jouw bezoekers op je website komen kun je bijsturen welke kanalen niet goed genoeg functioneren. Als jij bijvoorbeeld elke dag een link in je biografie op Instagram plaatst, maar de bezoekers via daar niet op je website komen kun je je afvragen of je daar iets verkeerd doet. Door aan te passen en bij te sturen waar nodig kun je uiteindelijk meer conversie behalen.
Waar kun je de herkomst van je bezoekers vinden?
Met het rapport ‘verkeersbronnen’ kun je precies achterhalen waar jouw bezoekers vandaan komen. Naast dat je hier het aantal bezoekers per verkeersbron kunt zien, toont dit rapport je ook wat de kwaliteit is van die bezoekers. Bij kwaliteit kun je bijvoorbeeld denken aan de gemiddelde tijd die een bezoeker op je website besteedt, hoeveel pagina’s er bekeken worden of welke conversies er zijn behaald.
Het rapport verkeersbronnen kun je vinden door je aan te melden bij Google Analytics en naar dataweergave van je website te gaan. Vervolgens selecteer je in het menu aan de linkerkant Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Je ziet dan een overzicht dat laat zien op welke manier bezoekers op je website zijn gekomen. Bronnen die vaak voorkomen zijn bijvoorbeeld:
- Google / organic : bezoekers die via de organische zoekresultaten van Google op je website zijn gekomen. Dit zijn onbetaalde zoekresultaten.
- Google / cpc : hier komen de bezoekers te staan die via een betaald zoekresultaat van Google zijn binnengekomen.
- Direct / none : dit zijn bezoekers die de URL van je website rechtstreeks in de browser hebben ingevoerd.
- websitenaamX.nl / referral : dit zijn bezoekers die via een verwijzing op een andere website zijn gekomen.
Let op: wanneer een bezoeker de eerste keer via bijvoorbeeld organische zoekresultaten binnenkomt en daarna (binnen zes maanden) rechtstreeks via de URL dan telt Google Analytics dat niet als een direct bezoek. Dat komt door de cookietijd van zes maanden.
Nu je de basiskennis van de herkomst van je bezoekers hebt kun je ermee aan de slag. Wil je meer lezen over Google Analytics, bekijk dan eens onze vorige blog. Of kom over een week terug voor de volgende blog die gaat over paginaweergaves.
Wil je ondersteuning bij je Google Analytics? Bekijk dan onze online marketing ondersteuning.