Home / Actueel / Waarom is het versturen van een nieuwsbrief nog steeds relevant?

Waarom is het versturen van een nieuwsbrief nog steeds relevant?

In een tijdperk waarin sociale media frequent worden gebruikt, speelt de vraag of nieuwsbrieven nog wel passen bij de moderne communicatie. Echter, blijven digitale nieuwsbrieven een krachtig middel om direct met klanten in contact te komen. Wel is het van belang dat je de nieuwsbrieven op de juiste manier inzet met de focus op relevantie.


Effectieviteit van e-mailmarketing

Het blijkt dat e-mailmarketing 40 keer effectiever is dan Facebook en X(twitter) samen als het gaat om het werven van nieuwe klanten. Dit geldt alleen wanneer je relevante informatie via je nieuwsbrieven deelt en de inbox van de ontvanger niet spamt. Een goede frequentie is een maandelijkse nieuwsbrief. Afhankelijk van het systeem dat je gebruikt om de nieuwsbrieven te versturen, is het versturen van nieuwsbrieven ook meetbaar. Hiermee kun je controleren hoe vaak de nieuwsbrief wordt geopend, op welke links worden geklikt en welke berichten goed presteren. Deze informatie kun je weer gebruiken bij het samenstellen van volgende nieuwsbrieven.

Hoe schrijf je een pakkende nieuwsbrief?

Hoe schrijf ik een succesvolle nieuwsbrief?

Een succesvolle nieuwsbrief moet waarde bieden voor de ontvanger. Hier ligt vaak de uitdaging voor ondernemers en marketeers. Het vereist zorg en aandacht om de nieuwsbrief goed af te stemmen op de ontvanger. Verplaats je hiervoor in de ontvanger en vraag je af wat de ontvanger mogelijk als interessante informatie ziet. Vermijd vaktermen en interne afkortingen, houd de berichten kort en krachtig en zorg voor een visueel aantrekkelijke opmaak. Geef de berichten pakkende koppen en voeg links toe naar je website om verkeer te genereren. 

Schrijf kort en krachtig

In de tijd van nu, lezen we allemaal een stuk minder en is onze aandacht al snel verkeken zodra we lange teksten tegenkomen. We willen tegenwoordig direct tot de kern van een tekst of nieuwsbericht komen. Daarom is het van cruciaal belang om de aandacht van de ontvanger onmiddelijk de grijpen en vast te houden met krachtige, beknopte content. Maak de lezer aan het eind van je stuk tekst nieuwschierig om ze bijvoorbeeld op het volledige blog artikel te wijzen. Dit lijdt weer tot meer verkeer en betrokkenheid op jouw website.

Doen dus!

Kortom, het versturen van nieuwsbrieven is nog steeds een effectieve vorm van online marketing, mits je pakkende content beknopt verwerkt in je nieuwsbrief. Via een nieuwsbrief houd je contact met je klanten en breng je ze op de hoogte van het laatste nieuws.

Meer weten over het schrijven van nieuwsbrieven?

Vind jij het lastig om pakkende content te schrijven of heb je er simpelweg geen tijd voor? Nubium helpt jou graag met het ondersteunen van jouw bedrijf in de online marketing wereld. Samen kijken wij naar de mogelijkheden die het best bij jouw strategie en doelstellingen passen.